Nieuws

Terschelling jarenlang te lief voor burgers

Door Jeroen Pietersma
TERSCHELLING - De gemeentelijke belastingen van Terschelling moeten fors omhoog. Leges voor vergunningen stijgen gemiddeld met 83 procent. Een eenvoudige vergunning gaat van 57,20 euro naar 171,60 euro; een toename van mar liefst 200 procent.


De gemeenteraad reageerde dinsdagavond verbijsterd dat jarenlang veel te weinig leges zijn berekend om minimaal kostendekkend te werken. De scheefgroei kwam aan het licht na extern onderzoek tijdens de reorganisatie van het ambtelijk apparaat. “Het komt deels door politieke keuzes in het verleden en deels door een verkeerde inschatting van de reële kosten”, zei burgemeester Jurrit Visser.

Aan het verstrekken van de 200 à 230 vergunningen per jaar hebben ruim vijf ambtenaren een dagtaak. De gemeente schiet er dit jaar 317.000 euro bij in om ruim 200 burgers te gerieven. Nu ontvangt Terschelling ongeveer 90.000 euro per jaar aan leges. De verhoging moet 75.000 euro extra opleveren.

“Kostendekkend zal het nooit worden”, waarschuwde wethouder Teun de Jong. “Het schort ons nu aan grip op het vergunningenproces. In de toekomst zal het met meer efficiency moeten worden verdiend.” De raad ging morrend akkoord met de verhoging, op Arie Doeksen van Plaatselijk Belang en CDA’er Hendrik van der Wielen na.

Volgens wethouder Jort Spanjer steken de Terschellinger ambtenaren erg veel tijd in het goed begeleiden van burgers bij het realiseren van bouwplannen. Aan de bouwaanvraag voor een dakkapel werd soms wel 24 uur besteed. Spanjer wees als voorbeeld naar andere gemeenten, waar de aanvragen kant-en-klaar moeten worden ingediend. Een taak van de architect, betaald door de burger/opdrachtgever. De betreffende gemeente kan dan meestal volstaan met het zetten van een stempel voor akkoord - en de leges vangen.

Onder druk van de raad moest het college van burgemeester en wethouders terugkomen op het voorstel om de afvalstoffenheffing met 15 procent te verhogen. Die zou van 195,00 euro naar 224,25 euro gaan.
De raad wilde niet instemmen omdat in het recente verleden in het vooruitzicht was gesteld dat de overstap van gemeentelijk vuilbedrijf naar Omrin tot stabiele tarieven zou leiden. Zeker zodra de afvalverbrander in Harlingen in werking was. De vuilverwerking dreigt echter op een tekort van 100.000 euro uit te komen, waar kostendekkend werken het streven was.
Overigens betrof dit verhogingsvoorstel een tijdelijke maatregel. Over enkele maanden is pas goed inzicht te krijgen in het werkelijke verlies. De nieuwe belastingtarieven moeten echter voor 1 januari zijn vastgesteld. Naderhand zouden ze wel weer verlaagd kunnen worden.

Nu de raad deze verhoging heeft afgeschoten, hoopt het college kosten te kunnen besparen door de veegauto minder vaak op pad te sturen, de extra ophaalronde van tuinafval in de zomer te schrappen of de geplande en gewenste ondergrondse vuilstort bij de haven niet uit te voeren.

|Doorsturen

Buienradar



Agenda