Nieuws

Bouw Harlinger trashskimmer SkoônSeun van start

SNEEK - De bouw van de innovatieve trashskimmer SkoônSeun is gisteren officieel van start gegaan in de opleidingswerf van Firda te Sneek. Dat gebeurde met het lassen van één van de eerste spanten voor een romp van de catamaran, die vanaf volgend jaar afval (lees: grondstoffen) uit de Harlinger havens gaat halen. Het was een bijzonder moment: de SkoônSeun wordt goeddeels gebouwd met polyethyleen (PE) en de las gaf dan ook geen lasrook maar een licht kunstof-geurtje.

Jonge scheepsbouwers in opleiding plaatsen één van de eerste spanten, geassisteerd door Lammert Brouwer en Ale Ypma (rechts), initiatiefnemers van project SkoônSeun. (Foto: HC - Joachim de Ruijter)

De SkoônSeun is familie van de Jonge Seun. De vrijwillige schippers van het Harlinger zonnepontje zien tijdens hun vaartochten heel wat afval drijven en zo ontstond het idee voor project SkoônSeun. De bouw van de trashskimmer bij Firda Maritieme Techniek in Sneek is een logische keuze: zonnepont Jonge Seun werd goeddeels op deze opleidingswerf gebouwd. Dit keer hebben de vijf studenten die aan het project werken - vier jongens en een meid - een primeur: er is nog geen enkele andere school die een schip van polyethyleen bouwt.

Dat de SkoônSeun gemaakt wordt van polyethyleen, is verrassend maar ook wel logisch, want het past bij de trashskimmer: de kunstsof is duurzaam en goed recyclebaar. Het is heel erg sterk, je hoeft het niet te verven en ook niet onbelangrijk voor de scheepvaart: het blijft algenvrij. Tijdens het zagen valt er ‘veegmateriaal’ op de grond. Dat wordt verzameld en wordt weer gebruikt voor het maken van nieuwe producten. “Er gaat eigenlijk geen grammetje verloren’, zegt Lammert Brouwer, samen met Ale Ypma initiatiefnemer van project SkoônSeun.

De polyethyleen-platen worden geleverd door Lankhorst. Dit bedrijf in Sneek maakt allerlei producten van gerecyclede kunststoffen; van bruggen en damwanden tot picknicktafels en hekwerken en vlonders. De onderdelen voor de SkoônSeun worden aan elkaar gelast met behulp van speciale apparatuur en hetelucht, met een temperatuur rond de 300 graden.

De catamaran krijgt een elektromotor en zonnepanelen en wordt volgend jaar in gebruik genomen. Het streven is om de SkoônSeun volgend jaar op Boot Holland te presenteren.

De trashskimmer gaat drijvend afval verzamelen en krijgt ook een ‘bubblescreen’. Hiermee worden luchtbellen in het water geblazen, om ‘zwevend’ afval naar boven te krijgen. Heel veel foliën drijven namelijk niet aan de oppervlakte. “We hopen heel veel plastic op te halen”, zei Ale Ypma. “Maar dat is niet het primaire doel.” Project SkoônSeun wil vooral laten zien dat het niet goed gaat - door de grote hoeveelheid afval in het water - en hoe het beter kan.

Plasticvervuiling leidt tot miniscule stukjes plastic in het water, zogenaamde nanodeeltjes. “Als je een haring weghapt,” zei Ypma, “is er kans dat er nanodeeltjes plastic in zitten. Die horen niet in een haring en niet in je lijf.”

Voor educatie en bewustwording zoekt project SkoônSeun samenwerking met diverse partijen, zoals de Waddenvereniging en de Willem Barentszwerf. Er zijn plannen voor een belevingscentrum in DOK 5 (de voormalige houtloods aan de Willemshaven). Meer over project SkoônSeun op skoonseun.nl.

 

|Doorsturen

Buienradar



Agenda