Nieuws

Afsnijden vaarroute langs Wadden duurder

Door Jeroen Pietersma
Het is altijd druk op de Noordzee en die drukte betekent dat er altijd een kans is op aanvaringen tussen schepen. Om de kans op rampen te verminderen is er een verplichte vaarroute ingesteld voor tankers van en naar Noord Hinder naar de Duitse Bocht. Die verplichte route ligt een flink eind uit de kust, zodat er meer tijd ontstaat voor het treffen van effectieve maatregelen in het geval van een ramp (met kans op ernstige vervuiling).

Hoewel de aantallen de laatste jaren aanmerkelijk zijn gedaald, zijn er in 2012 toch nog 28 overtreders door de Kustwacht geïdentificeerd. Grote tankschepen verstoken veel brandstof en in tijden van economische tegenwind loont het de moeite om een stuk af te snijden. Het voordeel kan, afhankelijk van de grootte van de tanker en de vaarsnelheid, oplopen tot meer dan € 9000. De maximale boete bedroeg slechts € 7600 en dus werkte deze steeds minder afschrikwekkend.

Het kabinet heeft daarom besloten om die maximale boete te verhogen tot € 78.000 in de hoop dat dit bedrag preventief zal gaan werken en potentiële overtreders zal afschrikken. Gestreefd wordt de boeteverhoging al per 1 januari 2014 in werking te laten treden en dan is het Waddengebied weer een stukje veiliger.

|Doorsturen

Buienradar



Agenda