Nieuws

Zonnepont Jonge Seun sluit seizoen af in de plus

Tijdens dit eerste seizoen van de Jonge Seun hebben 7614 passagiers een kaartje gekocht. Tel daarbij de abonnementshouders, collega’s van andere pontjes, sponsors, speciale genodigden en mensen met een vrijkaartje, dan zullen ongeveer 8000 passagiers een tochtje met de Jonge Seun gemaakt hebben. De vraag of  zo’n pontje wel zin heeft als er geen sprake is van een noodzakelijke oeververbinding, is hiermee positief beantwoord. Henk Jukkema van de Stichting Harlinger Heen & Weer maakt de balans op.

Door Henk Jukkema

Lutz Jacobi, directeur van de Waddenvereniging, voer mee naar aanleiding van een project om de vele drijvende rommel in de haven op te ruimen.

De niet al te beste start met een ontbrekende Zuiderpiersteiger, de opgebroken Willemskade die het zicht op de pont benam en onze onbekendheid, werd gelukkig gecompenseerd door de Tall Ships Races. De talloze passagiers die toen opstapten weten nu ook dat de Jonge Seun vanaf 2018 elk jaar van eind april tot eind september in de vaart is, ook als er geen evenementen zijn.

De meeste passagiers kozen niet voor een enkele oversteek, maar voor een rondje langs onze drie opstapplaatsen. Even heerlijk fris op het water, terwijl de schippers vertelden over de stad, de haven, de potvis en de schepen die gepasseerd werden. Men was enthousiast en dat bleek uit de vele fooien die de schippers kregen. Toeristen werden naar de Willem Barentszwerf verwezen en het omgekeerde gebeurde ook. Zo profiteerden pont en werf van elkaar.

Het doel van de pont is immers om meer mensen naar de Willemskade te lokken, waardoor dit gebied verder ontwikkeld kan worden en de stad interessanter gaat worden voor zowel de Harlingers als voor toeristen. Vaak gehoord: waar kunnen we hier een kop koffie en een frisje voor de kinderen krijgen? Die mogelijkheid is er op de Willemskade nog niet, maar wat niet is kan nog komen.

 

Orkestboot

Het bestuur van de Stichting Harlinger Heen & Weer is blij, want men kan na aftrek van alle jaarlijkse kosten, ook nog sparen voor toekomstige reparaties en vervangende onderdelen. Neem bijvoorbeeld de accu’s. Iedereen met een elektrische fiets of auto weet dat accu’s het eeuwige leven niet hebben. Bij veel Friese pontjes begint dat vervangen na een jaar of zes, zeven. De Jonge Seun heeft een tractie-accupakket van 608 kg onderin het schip staan. Een tractie-accu is niet het duurste type accu, maar zo’n pakket kost toch zomaar 4200 euro. Sparen is dus geen overbodige luxe.

Nu ligt de Jonge Seun weer bij jachtwerf Atlantic, maar hij gaat het water nog niet uit, want de schippers voeren wat verbeteringen door. Op 27 oktober dient de Jonge Seun als persboot tijdens de tewaterlating van de Willem Barentsz en tijdens de intocht van Sinterklaas op 17 november fungeert de pont als orkestboot.

 

Daarna gaat de Jonge Seun de kant op en kunnen de schippers verder met het werken aan modificaties. Mocht u denken: ‘zo’n pontje, dat moet toch in één keer helemaal af zijn’, bedenk dan dat, voordat uw auto in productie ging, er honderden prototypes en pre-productiemodellen gebouwd en getest zijn. De Jonge Seun is een prototype - er vaart niet één in Nederland met hetzelfde aandrijvings-/besturingssysteem - en er valt nog wel het een en ander te perfectioneren. Dat doen de schippers voornamelijk zelf, er is namelijk veel knowhow onder de mannen en vrouwen. Aluminium lassen, werk aan de elektronica of de hydrauliek, de vrijwilligers draaien daar hun hand niet voor om.

 

Abonnementen

Halverwege het seizoen hebben we de geldigheidsduur van abonnementen aangepast. Ze gelden niet meer voor een seizoen, maar voor een jaar. Dus als u voor Sinterklaas of Kerst een origineel cadeau wilt geven - een abonnement op de Jonge Seun voor 20 euro - dan geldt dat van, bijvoorbeeld, 6 december 2018 tot 6 december 2019. Een abonnement is persoonsgebonden. Is een abonnement u te duur, dan kunt u altijd nog een ‘10-rittenkaart’ kopen voor 8 euro, dan bespaart u 2 euro.

 

Schipper worden?

Omdat er nogal veel werkenden onder de schippers zijn, heeft het bestuur, na stemming tijdens de afsluitende vergadering van het seizoen, besloten om volgend jaar de diensten van vijf naar drie-en-een-half uur te brengen. De werkers krijgen zo meer gelegenheid om diensten te draaien. De passagiers zullen daar niets van merken, de vaartijden veranderen niet. Momenteel telt de schipperslijst 50 mannen en vrouwen en het afgelopen seizoen zijn er 560 diensten gedraaid. De schippers vormen een gemoedelijk en enthousiast team en iedereen kijkt al weer uit naar volgend jaar.

 

Volgend jaar kortere diensten betekent dat er in mei en september 2 diensten per dag gedraaid worden en in juni, juli en augustus 3 diensten per dag. Dat zijn ongeveer 740 diensten (2 schippers per dienst) die per seizoen ingevuld moeten worden. Daarom kan de Stichting Harlinger Heen & Weer er nog wel 20 nieuwe schippers bij gebruiken. Lijkt het u wat om gratis een nieuw vak te leren en één of twee keer per week door de haven te varen met goed gehumeurde mensen aan boord? 

Een voorwaarde is wel dat u dat minstens 10 x per seizoen doet - liefst vaker! - om uw routine te behouden. Per slot van rekening is de Jonge Seun een openbaar vervoermiddel dat te allen tijde veilig en vlot door vaardige schippers bediend moet worden. Dus mannen en vrouwen, geef u op! Het maakt niet uit of u geen of veel vaarervaring hebt; volgend jaar maart beginnen de 7 instructeurs weer met het opleiden van de nieuwe schippers.

|Doorsturen