Nieuws

Parkeerproblemen en snelheidsovertreders in Havenkwartier

Ongeveer tien buurtbewoners, enkele raadsleden, gemeentemedewerkers, twee boa’s en een wijkagent, en wethouder Paul Schoute kwamen afgelopen dinsdag bijeen voor een wijkschouw in het Havenkwartier. De wijkschouw begon op het parkeerterrein tegenover de Steenstraat, en kende twee hoofdpunten: parkeerproblemen en snelheidsovertreders. Zowel de Havenweg als de Zuiderhaven lijken soms wel een racebaan. De houten meerstoelen, die de gemeente Harlingen acht jaar geleden begon te plaatsen als snelheidsremmer, lijken inmiddels averechts te werken. De parkeerproblematiek: het ‘waterbedeffect’ is terug, en er is handel in bezoekerskaarten.

Bij de start op de parking tegenover de Steenhouwerstraat, die de laatste tijd vol staat met vooral auto’s van dagjesmensen, komt het parkeerprobleem gelijk aan bod. De nieuwbouw op het Dukdalfterrein is bijna klaar - het eerste wasje hangt al op een balkon te drogen - en nieuwe bewoners moeten hier straks ook een parkeerplek zoeken.

Wethouder Schoute verwacht dat de parkeerdruk hier begin volgend jaar afneemt. Dan gaat de gemeente de parkeergarage bij Doeksen exploiteren. Daar staan nu nog auto’s van eilandgangers. “Dat is een beetje zonde”, zegt Schoute. Vanaf 1 januari komen de 180 parkeerplekken in de parkeergarage vrij voor de stad. De kunst is dan de bezoekers daar heen te leiden. Dat kan met ‘tarifering’, aldus Schoute. “Dat is niet alleen om de gemeentekas te spekken.”

De mobiliteitsvisie komt later dit jaar weer aan bod, aldus Schoute, want het verkeer is in beweging: er zijn een boel arbeidsmigranten, meer B & B’s en toeristen met auto’s, en parkeerkaarten voor bezoekers worden gebruikt door toeristen. “Dat is een handeltje waar we niet blij mee zijn.” Parkeren op het Havenplein is daardoor soms niet meer mogelijk, en zo verschuift het parkeerprobleem door de stad. Het zogenaamde waterbedeffect: als je op de ene plaats iets naar beneden drukt, komt het op een andere plaats omhoog. 

Snelverkeer

Automobilisten die te snel rijden - het zijn vooral jongeren - zijn een “chronisch probleem”. Snelverkeer zorgt voor trillingen in woningen. Dat de ‘druppel’ (een verkeersremmende vluchtheuvel) uit de Havenweg is gehaald, nabij de spoorovergang, valt niet goed bij een deel van de buurtbewoners. “Ik ben echt heel pissig”, zegt een buurtbewoner. “Ze rijden nu nog harder.” Maar dat ding moest toch weg van de buurt, zegt Schoute. Niet van iedereen, zo blijkt: de druppel is onder druk van bewoners uit De Helling verwijderd. “Wij hadden geen poot om op te staan.”

Een eind verderop, nabij de trap over het spoor, staan nu meerstoelen. En die werken volgens buurtbewoners averechts: “Jongelui geven extra gas en racen er op af.” De vraag is nu: wat doe je eraan? Er komt mogelijk met grote cijfers ‘30’ op het wegdek, om duidelijker de maximumsnelheid aan te geven. 

Nieuwbouw

Aan het eind van de wijkschouw schieten twee dames wethouder Schoute aan. Het huis naast de vuurtoren is verkocht en ze hebben gehoord dat er een appartementengebouw zal worden gebouwd. “Dat kan toch niet, zo naast de vuurtoren?” Wethouder Schoute kijkt bedenkelijk en legt uit: als een plan voldoet aan het bestemmingsplan, dan kan er gewoon gebouwd worden.

De HC informeerde bij de nieuwe eigenaar van het huis, Jacob Koopmans. Hij vertelt dat er plannen zijn voor een gebouw van drie etages, en dat de gemeente daarvan op de hoogte is. “We hebben vorige week schetsmatige tekeningen bij de gemeente ingeleverd”, zegt Koopmans. “Het is nu een bij elkaar geraapt zootje en er komt iets moois. Geen reusachtig pand; we mogen tot tien meter bouwen en het wordt negen meter hoog, anderhalve meter hoger dan nu. We nemen de vuurtoren in bescherming en we zorgen ervoor dat die een accent krijgt.”

|Doorsturen

J.de Hek

2020-09-10 23:01:11

Vandaag verrast door de meermalen op de havenwerken. Levensgevaarlijke opstekers en goed voor files en krappe situaties. Wachten op de eerste ongevallen!

Buienradar



Agenda