Nieuws

Expeditieschip Willem Barentsz krijgt donderdagmiddag zijn roer

Aanstaande donderdagmiddag (19 juli) om 14.00 uur krijgt de replica van het Willem Barentsz-schip haat roer. “Als het roer hangt, schieten we een kanon af”, meldt de Barentszwerf. Publiek is welkom, de toegang is vrij (fooienpot wel aanwezig). Koffie, thee en limonade €1.

precisiewerk.

Aan de Willemskade in Harlingen reconstrueren vrijwilligers het expeditieschip van Willem Barentsz. De romp is voor 95% gereed en de tewaterlating lonkt. Er zijn al ruim 26.000 uren van vrijwilligers in het schip gestoken. Er wordt hard gewerkt om aan het eind van het jaar van stapel te gaan. Gaan de vrijwilligers dit redden? Voor die tijd zijn er bepaalde werkzaamheden die beslist moeten worden uitgevoerd. Een belangrijk onderdeel is het roer. 

Het roer is bij dit schip een lange smalle zware eiken ‘plank’ van 5 meter lang en 15 cm dik, onderop 80 cm breed. Het gewicht bedraagt meer dan 500 kilo. Bouwmeester Gerald de Weerdt heeft de vingerlingen (de ogen) aan de achtersteven van het schip en de roerpennen aan het roer bevestigd. Een precisiewerkje. Door zorgvuldig meten en beitelen zijn de onderdelen van de scharnieren zodanig in lijn gemonteerd dat ze straks naadloos in elkaar schuiven. Tenminste, daar gaat men op de werf van uit. Het is een spannende klus want hout werkt, niets is helemaal recht en tussentijds even passen is er niet bij.

 

De scharnieren van het roer, de vingerlingen, zijn gefabriceerd en geschonken door Bram Visser van Visser Special Metal Products in Harlingen, twee kanonnen zijn gedraaid en geschonken door Theunis Bakker van Mannen van Staal in Leeuwarden. Met een van die kanonnen zal een vreugdeschot worden afgevuurd op het moment dat het roer aan de achtersteven hangt.

 

Roerige tijden breken dan aan: het onderwaterschip wordt bevochtigd en als dit goed verloopt kunnen de huidgangen geheel aan de spanten worden bevestigd. Het gaat nog om het plaatsen van ongeveer 2200 eikenhouten pennen met een keg en een wig (arc en deutel). Ook moet er nog over een halve kilometer hennep in de naden van het onderwaterschip worden geklopt. Een secuur, tijdrovend en zwaar werk. Dan volgt een verfbehandeling. De spanning op de werf wordt voelbaar.

|Doorsturen