Nieuws

Eerste dienstreis veerboot Willem Barentsz 10 april

HARLINGEN - Naar verwachting maakt de Willem Barentsz, één van de twee nieuwe veerboten van Rederij Doeksen, vrijdag 10 april zijn eerste dienstreis. Willem de Vlamingh volgt zo spoedig mogelijk. Dat meldt Rederij Doeksen op www.denieuweschepenvandoeksen.nl.

(Foto: Rederij Doeksen)

Beide veerboten liggen bij Nesta Shipping aan de kade voor afbouw. De focus ligt op de Willem Barentsz, zodat die zo snel mogelijk in de vaart komt, naar verwachting dus op vrijdag 10 april.

Het interieur is op een aantal details na klaar en ook de horecavoorzieningen zijn praktisch af. Veel systemen aan boord, zoals het warm- en koudwatersysteem, de cv-installatie en de toiletten zijn uitvoerig getest en succesvol in gebruik gesteld, net als de brandblusinstallatie en het ventilatiesysteem. 

Het schip wordt momenteel geïnspecteerd door inspecteurs van Lloyd’s Register of Shipping (LRS). Zij controleren of alle systemen die te maken hebben met gas en veiligheid voldoen aan de strenge eisen van Lloyd’s en aan de wettelijke regelgeving.

Pas daarna kunnen de motoren en de kachel opgestart worden, om te zien of deze goed functioneren. De nieuwe veerboten zijn namelijk ‘single fuel LNG-schepen’, waarbij álle systemen afhankelijk zijn van aardgas als brandstof.

Zodra er LNG (liquefied natural gas) gebunkerd kan worden, moeten eerst de LNG-systemen voorgekoeld worden. De temperatuur van LNG is namelijk -162 graden C. Het voorkoelen gebeurt met vloeibare stikstof en duurt ongeveer drie dagen.

Voorafgaand aan het laden van LNG wordt één van de MES-systemen (de evacuatiesystemen: glijgoten en reddingsvlotten) getest met leerlingen van de Maritieme Academie uit Harlingen. Direct daarna wordt de Willem Barentsz bij Damen Ship Repair in Harlingen drooggezet om de delen die onderwater zitten schoon te maken. 

In maart volgen, na uitvoerige testprocedures voor de kant bij Nesta, de technische proefvaarten. Tijdens de proefvaarten worden het schip en alle boordsystemen getest volgens een proefvaartprotocol en kan de bemanning oefenen met het varen en manoeuvreren met het nieuwe schip.

(Foto: Rederij Doeksen)

|Doorsturen

Uw reactie