Nieuws

Eenvoud vaart naar derde plek tijdens spannende Turfrace

Met een bemanning die voor de helft uit mensen uit Opeinde bestond, voer De Eenvoud naar een knappe derde plek in de Turfrace van Smallingerland. In twee dagen legde het skûtsje een route af tussen Veenhoop en Leeuwarden. In Drachten werd er terloops nog een jaagwedstrijd gelopen.

(Foto’s: Iwan van Steinvoorn)

Op vrijdagmiddag vertrok De Eenvoud met haar gelegenheidsbemanning uit de Veenhoop. Doordat de eerste paar meter pal tegen de wind in moest worden gevaren, konden de jagers meteen aan de bak en ze trokken het skûtsje aan een touw voort tot aan de eerste bocht. Toen de jagers met hangen en wurgen en zonder nat pak weer aan boord waren gehesen, kon er tevreden worden vastgesteld dat er al met al prima was gestart.

 

De rest van de race naar Drachten verliep bijna vlekkeloos. Schipper Remy de Boer nam nog een risico door op een smal stuk te blijven kruisen, waar andere schippers toch kozen om een groep jagers aan de kant te zetten. Maar de wind ternauwernood in de zeilen is altijd nog sneller dan het leuren met een touw, waardoor de beslissing goed uitpakte voor het Harlinger skûtsje en er een behoorlijk stuk gewonnen werd op de rest van het veld.

 

Overboord

Later, toen de schepen vlak voor Drachten door een windarm stuk moesten, was het nodig om De Eenvoud voort te duwen met lange palen van zeven meter. Dat de Opeinders dit bomen van te voren al eens hadden geoefend op een vlot, was duidelijk te merken. Het ging allemaal rap. In al dat nautisch enthousiasme sloeg er echter wel zo’n boom overboord. Nu zijn die dingen best geld waard en dus bedacht de jonge Jelte zich niet, kleedde zich uit tot op het onderbroekje en dook de aluminium staaf achterna, zodat De Eenvoud door kon gaan met de race.

 

Voor de Drachtsters moet het een fraai gezicht zijn geweest dat er een jongeman in niks meer dan zijn onderbroek en een boom op zijn schouders door de straten van het dorp huppelde. Onder luid gejuich werden hij en Henk, die ook maar van boord was gesprongen om de last wat te delen, zo’n twee kilometer verderop uitgeput aan boord getakeld. De race was toen al gelopen en De Eenvoud stond na de eerste dag heel knap tweede.

 

Racen

Om van de buitenwijken naar het centrum van Drachten te komen, moest er eerst nog wel even een wedstrijd van zo’n 750 meter worden gejaagd. De Opeinders gaven nog eenmaal alles dat er in de spieren zat en werden zo vierde. Festiviteiten alom, daarna. Niemand wist het, maar Drachten kan toch best gezellig zijn. Hoogtepunt van de avond was zonder twijfel de Opeinder Hans, die speciaal voor De Eenvoud het nummer ‘Yn ’e Wyn’ had geschreven en dat ter ore bracht aan heel Drachten.

 

De volgende ochtend vertrok De Eenvoud weer terug richting Veenhoop, om vanaf daar naar Leeuwarden te racen. Dat ging voor de wind, wat jammer was: juist tegen de wind in, als er geboomd en gejaagd moest worden, was De Eenvoud dit weekend op z’n sterkst.

 

Duel

Het ging allemaal mooi en zonder incidenten, tot een schip vanuit stilstand opeens dwars voor een brug ging liggen. Dan moet je net de schipper van de Eenvoud hebben, die houdt heus niet in. Onder het nodige gebonk boomden de beide schepen zo tegelijkertijd door de smalle doorgang en De Eenvoud kwam in dit vreemde onderlinge duel als winnaar uit de strijd, nogmaals haar bomende suprematie bevestigend.

 

Een meter of honderd later voer het Harlinger skûtsje met haar gelegenheidsbemanning als derde over de finish. Onder de omstandigheden een prima prestatie, al word je natuurlijk liever eerste. “Die anderen zijn helemaal niet zoveel sneller dan wij”, zei Remy de Boer daarover. “Ze leggen alleen de lat hoger, zodat wij beter moeten worden.”

 

Als afsluiter van het Fries Straatfestival voeren alle skûtsjes en pramen naar de museumhaven van Leeuwarden. Hier mochten de schippers en het publiek zich nog laven aan wat poëtische woorden van verweerd skûtsjelegende Klaas Jansma. De beste man werd tot zijn grote woede onderbroken in zijn voordracht en schetterde ferm en door vele luidsprekers versterkt naar de onbeholpen schipper. Maar dat is een ander verhaal.

|Doorsturen