Nieuws

Cruiseperikelen in Willemshaven en op Facebook

Riviercruiseschip Allegro kon vorige week geen plekje aan de nieuwe cruisesteiger in de Willemshaven krijgen, want er lagen op ‘wisseldag’ schepen van de bruine vloot. De Allegro kreeg daarom verderop in de Willemshaven een plaatsje. Bij hoogwater was de loopplank te steil voor de bejaarde passagiers, die noodgedwongen aan boord moesten blijven.

De cruisesteiger eerder dit jaar vanuit de lucht. (Foto: HC - Joachim de Ruijter)

“Dit was al de tweede keer”, zegt Joyce Tichelaar, één van de exploitanten van de Allegro. “De ramen konden niet open; er lag een grote hoop zand en dat waaide rond het schip.” Op Facebook werd het incident uitgebreid besproken en de gemeente kreeg de volle laag. “Het wordt een hele kwestie”, zegt wethouder Paul Schoute. “Maar dat is het niet. Niemand is hier gelukkig mee.”

Volgens Schoute is de afspraak dat cruiseschepen zich 24 uur van tevoren melden, en werd de Allegro pas op de dag van aankomst aangemeld. Tichlaar erkent dat ze laat was, maar ze vond de havendienst, die niet wilde schuiven met schepen, te star. “Ik was misschien een beetje fel, maar ik kom op voor onze gasten. Het is gewoon niet leuk als ze de stad niet in kunnen.” Volgens Tichelaar was er wel een middenweg, door tijdelijk een plekje aan de steiger vrij te maken.

“Dat is lastig met een schip van meer dan honderd meter”, aldus wethouder Schoute. “Er lagen negen à tien bruine vloot-schepen aan de steiger. En we hebben ook afspraken met de chartervaart; we kunnen niet de charterschepen zomaar aan de kant schoppen. De havendienst heeft niet voor niets een planning.”

“Het is wat ongelukkig gegaan”, concludeert Schoute. “Het is niet leuk, want we willen een goede verhouding met de reders hebben.” De gemeente heeft al contact opgenomen met de exploitant en wil, zodra de Allegro weer in Harlingen is, met de exploitant om de tafel.

|Doorsturen

Wouter van den Brand

2018-07-09 15:07:07

Ervan uitgaande dat de exploitant van de Allegro, mevrouw Joyce Tichelaar, zich heeft uitgedrukt zoals in deze publicatie staat vermeld, kunnen we alleen maar hopen dat ook onze wethouder haar krachtig vermanend toespreekt.

Jarenlang lagen deze rijncruiseschepen aangemeerd aan de kades van zowel de Willemshaven als het Dok. De genoemde beperkingen zijn dus ook even zolang nooit een belemmering geweest voor deze cruisevaart. Dat de nieuwe steiger makkelijker is, ook voor de Cruisevaart, is logisch.

Behalve dat mevrouw Tichelaar zich niet aan de regels houdt (een dag van tevoren melden dat je komt), die gelden voor allen, vergeet ze ook dat haar passagiers, geheel anders dan de passagiers van onze wezenlijk belangrijke historische vloot, geen bal bijdragen aan onze locale economie. 

De passagiers van de historische vloot zijn op de wisseldagen alleen al voor hun inkopen aan eten en drinken bij onze middenstanders goed voor circa twintig euro per persoon per dag. Vraag de Albert Heijn en de Lidl alleen al. 

De passagiers van die mevrouw Tichelaar eten en drinken aan boord van hun eigen meeger achter voorraden, eventueel zelfs per vrachtwagen(s) aangevoerd uit den vreemde op onze kades en krijgen zelfs bijna geen informatie aan boord over al het moois in Harlingen, maar worden meteen per bus naar Franeker gesleept om het Planetarium te bezoeken en komen om etenstijd weer aan boord. Anders zou de scheepsvoorraad maar bederven, niet, mevrouw Tichelaar ?

Als je dagelijks rondloopt in de havens naast je huis, verneem je veel. En spreek je menig teleurgestelde passagier van de rijncruises, die - blij dat ze een Harlinger tegenkomen, die meteen aanschieten en vragen naar de bezienswaardigheden in onze mooie stad. 

De jaarlijks meer dan tweehonderd duizend passagiers, die onze historische vloot naar Harlingen lokt, is van een ander slag. Meestal jeugdiger, maar trekt er ook op uit, de stad in. En geniet van de terrasjes en de disco’s in onze stad. En haalt lekkere broodjes bij Homminga of Harry Zijlstra .. naast de reeds genoemde etensinkopen, die alleen al goed zijn voor een locale omzet van ongeveer 4.000.000 euro per jaar.

En later als ze zelf groot zijn komen ze terug met hun kinderen en weer met hun kleinkinderen. 

Dat halen de vier passagiers per boot van mevrouw Tichelaar met hun kaartje voor en hun kopje thee bij het Hannemahuis van hun levensdagen niet. 

Een iets minder grote broek aantrekken zou dat mevrouwtje Tichelaar niet misstaan. Stel je voor dat die op haar knieën zakt, terwijl ze net zo misplaatst opgewonden tegen de wethouder tekeer gaat in het gesprek dat hij met haar zal hebben ... dat willen we onze wethouder niet aandoen.

En deze wethouder weet wel hoe hij aan de cijfers van de bijdragen aan onze locale economie moet komen, die vorig jaar door zijn voorgangster, het beruchte Zeeuwse Meisje, nu uitkeringstrekkertje, zo bout en onbeschoft werd geweigerd in een officiële ontvangst van de VBZH door de gemeente. 

Poot strak houden, wethouder ! En als mevrouw Tichelaar denkt dat ze met een grote bek onze historische vloot met onze ondernemers en hun 192 arbeidsplaatsen uit Harlingen denkt te verdrijven, hoop ik toch van harte voor Harlingen, dat u kiest voor onze eigen ondernemers en niet voor een meisje met een veel te grote broek aan met een Allegro.