Nieuws

Broersma treft de stad

Door Jeroen Pietersma
Het komende half jaar is Jaap Broersma elke week in Harlingen te vinden. Hij loopt door de straten, kijkend, schilderend en luisterend. Van de gesprekken met inwoners maakt hij drieluiken: de ogen van de persoon, de favoriete plek en het persoonlijk verhaal over de stad. Wekelijks doet hij van deze reis verslag in de Harlinger Courant. Met een column en een schilderij. Vanaf 12 november 2017 worden zijn schilderijen en portretten tentoongesteld in het Hannemahuis.

Met het oog op Harlingen

Soms is Harlingen een eindpunt. Het spoor houdt op bij Harlingen-Haven. En soms is Harlingen het begin. Dat is het geval voor iedereen die er geboren is, zoals de schilder Jaap Broersma. Hij vertrok er zo’n dertig jaar geleden om te gaan studeren en op andere plekken in de wereld een leven op te bouwen. Nu keert hij terug om te zien wat er van zijn geboorte- en jeugdstad is geworden. Daarbij stelt hij zich de vraag: is Harlingen nog ‘mien stadsje’ voor de mensen die er wonen?

Schetsend, schilderend en schrijvend verkent Jaap Broersma als een troubadour de stad. Hij schildert de mensen die er wonen en tekent hun verhalen op. Portretten werkt hij uit in zijn atelier, waarbij hij inzoomt op de ogen. Verhalen verwerkt hij in zijn columns in de Harlinger Courant. In gesprekken met inwoners komen vaak speciale plekken in de stad ter sprake; opmerkelijke plaatsen, omdat ze net niet passen in het beeld, omdat ze juist kenmerkend zijn voor de stad of omdat ze herinneringen oproepen. Ook deze plekken schildert Broersma, zodat er drieluiken ontstaan: gezichten, verhalen en favoriete plekken van stadsgenoten. Op die manier rijgt zich een persoonlijk en beeldend verhaal aaneen van een stad, gezien door de ogen van haar bewoners.

De inwoners maken de stad tot wat zij is. Zij zijn de ware stadsgezichten. Broersma schildert de ogen waarmee deze mensen naar de stad en naar de toeschouwer kijken. In een collage van 15 portretten, waarbij alleen de ogen te zien zijn, levert dat een indringende blik op. Dit wordt nog versterkt door het formaat van 100 x 40 cm, meer dan levensgroot!

Stadsgeluiden
Tijdens het schilderen ‘en plein air’ stoppen mensen vaak om te kijken. Ze maken een praatje, leveren commentaar en vertellen anekdoten over hun leven en over de stad. Daar zitten vermakelijke, ontroerende en soms treurige verhalen tussen, die het waard zijn om opgeschreven en gedeeld te worden. Broersma verwerkt ze in blogs en columns, vaak in combinatie met het betreffende schilderij.

Na een half leven over de wereld te hebben gezworven als diplomaat, bankier en ontwikkelingswerker, kwam Jaap Broersma (1965) in 2009 terug naar Nederland. Hij vond rust achter de schildersezel. Om zijn schildertechnieken te verfijnen voltooide hij in Amsterdam de Wackers Academie voor figuratieve kunst en volgde hij opleidingen bij de Florence Academy of Art. Daarnaast haalde hij zijn master in filosofie bij de Universiteit van Amsterdam om zingeving en levenskunst toe te voegen aan zijn palet.

Hij zoekt zijn onderwerpen dicht bij huis. Portretten van onbekenden of mensen uit de krant, het café op de hoek en een ‘run down’ flatgebouw onder een strak blauwe lucht. Broersma zoekt de schoonheid in verval, maar ook het frisse detail in bekende taferelen. Een schilderij wint aan kracht daar waar het schuurt. In 2014 schreef hij mede het boek ‘Boekenpaleizen of luchtkasteel?’ (Uitgeverij Kompas) over de opkomst en ondergang van Neerlands grootste boekenketen.
De expositie De Oogopslag – over de mensen en het leven in Amersfoort – hangt deze zomer in het oude klooster en stadscafé De Observant. Ook is zijn zoektocht door het Amstelkwartier in Amsterdam te zien in centrum tHUIS aan de AMSTEL (juni-september 2017).
Meer informatie www.jaapbroersma.nl.

|Doorsturen

Buienradar



Agenda