Nieuws

Verhoging tarieven betaald parkeren binnenstad

Als je nu om 17.00 uur je auto parkeert in de Voorstraat, een paar boodschappen doet en uit eten gaat, heb je geen parkeerkosten. Als de gemeenteraad volgende week instemt met de nieuwe parkeerverordening, kost dit vanaf volgend jaar 5 euro en 10 cent. Maar het nieuwe beleid moet de hoge parkeerdruk aanpakken, en dat maakt parkeren in de stad misschien wel leuker.

Het nieuwe parkeerbeleid moet bezoekers ontmoedigen langdurig in het centrum te parkeren, maar ook een oplossing bieden voor toeristen die in Harlingen overnachten. De gemeente stopt met de kraskaart of ‘toeristenvergunning’. Deze werd verhandeld en bijvoorbeeld ook gebruikt door eilandgangers. Als alternatief komt er een dagkaart uit de parkeerautomaat.

Vooral op zaterdag loopt de parkeerdruk in de binnenstad op. De gemeente wil dat aanpakken met hogere tarieven, en hoopt dat overnachtende gastenvoor het goedkopere langparkeerterrein bij de Tsjerk Hiddessluizen kiezen. Zij kunnen echter ook in de stad parkeren: een dagkaart in de binnenstad kost 15 euro; een dagkaart in de ‘schil’ (parkeerterrein Spoorstraat, Nieuwe Willemshaven en Nieuwe Vissershaven) kost tien euro en een dagkaart in het vignetgebied € 7,50.

Voor het straatparkeren komt een progressief tarief: de eerste vier uur in de binnenstad kost (net als nu) € 1,10 per uur en daarna kost elk uur twee euro, met een maximum van 15 euro (het dagtarief). De schil kost de eerste 8 uur 35 cent per uur en daarna € 2,50 met een maximum van tien euro. In het vignetgebied: 25 cent per uur en na acht uur ook € 2,50 per uur, met een maximum van € 7,50. In de Voorstraat kost het eerste uur € 1,10 en daarna 2 euro per uur. Top of the bill is de Waddenpromenade: een half uur voor 55 cent en daarna 2,50 per uur en een dagtarief van 25 euro.

Om langparkeren in de stad onaantrekkelijk te maken, wordt het tijdvenster van betaald parkeren vergroot; van 17.00 naar 20.00 uur. De vergunning voor bezoek van bewoners gaat daarom van 16 naar 20 uur per week.

De invoering van een progressief tarief is eigenlijk noodgedwongen. De maximale parkeerduur is al in veel Nederlandse steden afgeschaft, na een uitspraak van de Hoge Raad: het is niet toegestaan een naheffing op te leggen als er niet betaald wordt na de maximale parkeerduur.

De nieuwe parkeerverordening valt goed bij ondernemers. “We kunnen ons wel vinden in de nieuwe tarieven”, zegt Gerard de Boer, voorzitter van Ondernemend Harlingen. “Dat voorkomt dat auto’s lang blijven staan.” Of het in de praktijk werkt, is afwachten, en beleid maken is niet makkelijk. “Je zit altijd in een spagaat”, zegt De Boer. “Mensen met een PC Hooftstraat-tractor maakt het niet uit wat het kost”, zegt Cor Boonstra, Harlinger afdelingsvoorzitter Koninklijke Horeca Nederland. Hij vermoedt dat het even moet wennen en hij is blij voor bedrijven die overnachtingen aanbieden; zij kunnen gastvrij blijven met een parkeerplek in de buurt. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan. “Maar in welke stad kun je nog overnachten zonder te betalen voor parkeren?” zegt Boonstra.

De Boer vraagt aandacht voor een ander punt: er zijn plannen voor appartementen in meerdere panden aan de Voorstraat (Scapino, ING, ABN). Dat betekent dat er misschien wel 20 tot 24 auto’s bij komen. “Ga je die bewoners een parkeervergunning geven?”, zegt De Boer. “Daar moeten we kritisch naar kijken.”

|Doorsturen

Buienradar



Agenda