Nieuws

Meer groen bij herinrichting Stationsweg

HARLINGEN – De herinrichtingsplannen van de Stationsweg zijn maandagavond gepresenteerd. En waar kon dit beter worden gehouden dan in de stationsrestauratie. Naast gemeentelijke beleidsmedewerkers, was ook de politiek ruim vertegenwoordigd. Uit de eerste reacties later op de avond, bleek dat de meeste aanwezigen positief gestemd zijn over de veranderingen in het gebied.

De parkeerplaats wordt naar de andere kant van het stationsgebouw

Door Ubbo Posthuma

Wethouder Harry Boon kenschetste de totstandkoming van de herinrichting. “Het staat al jaren op ons verlanglijstje. Nadat er in 2016 geld beschikbaar werd gesteld vanuit de Gemeente Wegenverkeerswet plus subsidie van de gemeente, konden we met de plannen beginnen. Dit jaar wordt de Stationsweg aangepakt en volgend jaar is de Spoorstraat aan de beurt”, aldus de wethouder.

Architect Nynke Rixt Jukema uit Leeuwarden, verantwoordelijk voor de uitwerking van de herinrichting, was ook  betrokken bij de plannen van het Badhuus aan de Willemshaven. Jukema studeerde HTS bouwkunde, architectuur aan de TU Delft en werkte bij Sacon architect Zwolle. Sinds twee jaar heeft zij een eigen bureau (NRJ Architectuur) in Leeuwarden.

Randvoorwaarden

Bij het uitwerken van de plannen moest aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan. Zo moest ze rekening houden met het stedenbouwkundige Ruimtelijk Kompas, de verkeersveiligheid, maar ook met de bestaande riolering, kabels en leidingen en moest er een aansluiting worden gevonden bij het Harmenspark. Tenslotte was ook de openbare verlichting een aspect dat ze mee moest nemen in de planvorming.

Het plein voor het stationsgebouw wordt minder ‘steenachtig’ en er komen lage muurtjes tussen het wandelpad en het Harmenspark. Het fietspad ligt straks niet meer op het grondgebied van het tankstation, maar de fietsenstalling hoeft niet verplaatst te worden. Ook de oude lindes kunnen bewaard blijven.

De parkeerplaats voor auto’s wordt verplaatst naar de andere kant van het stationsgebouw. De haag langs de vijver verdwijnt en wordt vervangen door een muurtje. Het stationsgebouw zelf zal op subtiele wijze in het licht worden gezet. Straatmeubilair zoals de bankjes en lantaarns krijgen dezelfde uitstraling als elders in de stad. Jukema sprak de hoop uit dat het stationsgebouw ooit nog eens een update krijgt van NS.

Fietsers krijgen een vrijliggend fietspad op de Stationsweg zodat er een duidelijker onderscheid is tussen de rijbaan voor auto’s en het fietspad. Fietsers vanaf de Kimswerderweg kunnen straks via een veiliger route het station bereiken. Het fietspad komt namelijk achter het tankstation  te liggen in plaats van ervoor, zoals de situatie nu is.

Er komt ook een brede oversteek in de weg waarmee een logische looprichting naar de stad wordt gecreëerd. Het plantsoen wordt als een kralenketting ingericht met verschillende soorten bomen. Bloembakken krijgen een brede rand waarop men even kan zitten.

Volgens architect Nynke Rixt heeft NS Vastgoed inmiddels positief op de plannen gereageerd en noemde men het zelfs ‘een fantastisch plan’. Na haar presentatie kregen de bezoekers de gelegenheid om vragen te stellen aan Nynke Rixt Jukema.

 

|Doorsturen

Buienradar



Agenda