Nieuws

Harlingen moet 50-plussers in de watten leggen

Door Jeroen Pietersma
HARLINGEN ?Harlinger ondernemers moeten focussen op 50-plussers. Zij hebben namelijk wat meer te besteden, en ook de tijd om te shoppen of te recre?ren. En het is een betrekkelijk grote groep, die dankzij de vergrijzing de komende tijd alleen nog maar zal groeien. Dat blijkt uit een onderzoek van Projectbureau A7Westergo. Het onderzoek geeft tevens aan wat 50-plussers zoal missen in Harlingen.

“Het is een heel belangrijk doelgroep”, zegt Johannes de Groot, die het onderzoek uitvoerde. “Maar je moet al die andere groepen niet vergeten; die zijn ook heel belangrijk.” De Groot is student Bedrijfskunde MER (Management, Economie en Recht) aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en loopt stage bij Projectbureau A7Westergo. Dit bureau brengt bedrijfsleven, onderwijs en overheid samen om de economie te bevorderen.

Het onderzoek van Johannes de Groot, een ‘belevingsonderzoek’, is tevens zijn afstudeerscriptie. Een hele kluif, van bijna honderd pagina’s. “Hier heeft erg veel werk in gezeten”, aldus De Groot. “Voornamelijk door met heel veel verschillende mensen op een terras te zitten en het te hebben over hun behoeften en belevingen.” Het onderzoek werd uitgevoerd ter ondersteuning van citymanager Rudolf Botma, eveneens van Projectbureau A7Westergo, die samen met Harlinger ondernemers de verschraling van de binnenstad moet tegengaan.

Volgens Johannes de Groot zijn niet alleen de toeristische 50-plussers belangrijk voor Harlingen. “Ook zou er nog veel winst behaald kunnen worden bij de lokale 50-plus bevolking.” En waar schort het aan in Harlingen? De gastvrijheid is onder de maat, volgens de gemiddelde 50-plusser. Verder willen ze meer muziek, want het zijn gezelligheidszoekers. En meer winkels, een schoner Harlingen en meer bankjes en meer prullenbakken in de stad en hij het strand.

Volgens het onderzoek moeten diverse initiatieven beter op elkaar afgestemd worden. Daarnaast moet de informatievoorziening een stuk beter en moet er een pakkende marketingboodschap komen om het centrum onder de aandacht te brengen. Volgens Johannes de Groot is het raadzaam dit niet aan amateurs over te laten, maar er een professioneel reclamebureau bij te betrekken. En er is werk aan de winkel bij de gemeente Harlingen. “Over het algemeen was de ontvangst overal enorm plezierig en open”, schrijft Johannes in zijn scriptie. “Helaas heb ik bij Recreatie en Toerisme niet alle informatie kunnen/mogen ontvangen. Daar verliep de samenwerking stroef en was men moeilijk te bereiken.”

|Doorsturen

Buienradar



Agenda