Nieuws

Groene boot Doeksen krijgt subsidie Waddenfonds

Door Jeroen Pietersma
HARLINGEN - Het Waddenfonds heeft een subsidie van ? 1.207.500 toegekend aan Rederij Doeksen, voor het ombouwen van haar huidige vrachtcatamaran ms Noord-Nederland naar LNG brandstof. Gisteren kreeg Doeksen-directeur Paul Melles uit handen van Waddenfondsdirecteur Bram van de Klundert symbolisch het bedrag overhandigd.

De vrachtcatamaran wordt uitgerust  met een voortstuwingsinstallatie op ‘Dual Fuel’ (85 procent Liquified Natural Gas of kortweg LNG en 15 procent gasolie). Het resultaat is een schone en zuinige vracht- en goederenveerdienst, waarmee een hogere mate van milieubescherming wordt bereikt dan wettelijk verplicht.

Met deze ombouw van de vrachtboot wordt een eerste stap gezet in de richting van LNG-transitie in het waddengebied van onder andere veerdiensten en binnenvaartschepen. Daarmee draagt het project bij aan het thema ‘Duurzame ontwikkeling havens en energietransitie’ uit het Pioniersprogramma Waddenfonds 2012-2013.

Doeksen-directeur Paul Melles is blij met de subsidie. “Wij doen al sinds 2003 onderzoek naar de mogelijkheden van LNG als voortstuwingsbrandstof voor onze (toekomstige) vloot. In samenwerking met scheepswerf Damen hebben we in 2012 voor onze veerdienst een innovatief groen veerbootconcept ontwikkeld en afgerond.” Rederij Doeksen hoopt in het najaar van 2014 met het ombouwen te beginnen.

De ‘Cargo-Cat’ wordt waarschijnlijk verlengd zodat er meer vrachtcapaciteit is en ruimte voor de LNG-tanks. Het totale project kost een kleine 3,5 miljoen euro.

|Doorsturen

Buienradar



Agenda