Wad Nautisch
In alle groepen werd er uitgebreid aandacht besteed aan dit nautische project. De leerlingen van groep 1 en 2 kregen bezoek van twee mannen van de KNRM. Zij kwamen van alles en nog wat vertellen over de reddingsboot. De kinderen hingen aan hun lippen. Ook gingen de kleuters het strand op om te jutten. Ze namen alle dingen die ze op het strand vonden mee naar school. Uiteindelijk werden deze spullen gebruikt ter versiering van de schatkisten die de leerlingen onder begeleiding van enkele ouders hadden gemaakt. De groepen 3 en 4 gingen de zee op met de “Fortuna”. Daar aten de kinderen scheepsbeschuit en dronken ze echte stuurboord- en bakboord limonade. Ze hebben ook een bezoek gebracht aan de “Sittard”; het schip van zeekadetkorps Harlingen. Aan boord hebben ze verschillende activiteiten gedaan; waaronder Keesje gooien en armbandjes knopen. De koks Cor en Jeroen van “Lekker eten bij Ons” hebben een echte “proeverij” met uitleg gehouden op school. Mosselen, oesters, messen, krabben, zeekraal; alles werd heerlijk gekookt of gebakken en er werd van alles over verteld. De groepen 5 en 6 bezochten het Scheepvaartmuseum in Sneek. Daar kregen de kinderen een bouwpakket waarvan ze zelf een bootje moesten bouwen. Tijdens verschillende lessen zijn voor en na het bezoek diverse opdrachten uitgewerkt die deel uit maakten van de leskist van het Scheepvaartmuseum, de zgn. Skûtsje kist. De kinderen brachten ook een bezoek aan de “Siege”, het meetschip van Rijkswaterstaat. Het was heel leerzaam en interessant om zo’n schip nu ook eens aan de binnenkant te bekijken. De kinderen kregen een uitleg over de manier waarop dit schip wordt ingezet. Daarnaast werd informatie gegeven over de werkzaamheden van Rijkswaterstaat in het algemeen. En tot slot kregen de leerlingen nog een bezoek van Marcel Touwslager die op zoek was naar “ zeebenen.” Hij vertelde de leerlingen alle ins and outs over de zeevaart. Voor de kinderen van de groepen 7 en 8 stonden er drie zeer interessante onderdelen op het programma. Een sympathieke kapitein van de zogenaamde Bruine Zeilvaart legde uit waar het 'allemanseindje' voor werd gebruikt. Na de duidelijke uitleg hebben de kinderen zelf een 'allemanseindje' gemaakt. Vrijwel alle kinderen gebruiken het 'allemanseindje' momenteel als sleutelhanger. Ook hebben de leerlingen een tochtje met de Máxima gemaakt. Dit is het opleidingsschip van de Maritieme Academie. Ze kregen eerst de broodnodige instructies en voeren daarna de haven uit. De aardige studenten van de Maritieme Academie leidden hen rond en beantwoordden alle vragen uitvoerig. Het derde onderdeel was een bezoek aan de Maritieme Academie aan de Almenumerweg. Ook hier wachtte hen een warm welkom. Er werd vervolgens onder meer getoond hoe de studenten wonen. De kinderen mochten vragen stellen aan de aanwezige studenten en docenten. Ze kregen aan het eind van de rondleiding ook nog een toepasselijk aandenken: flessenpost (in het klein).Al met al kan het team en de oudervereniging terugzien op een ontzettend leerzaam project. Een project waarin alle kinderen op verschillende manieren hun eigen talenten konden ontdekken. Okc ’t Wad wil iedereen heel hartelijk danken voor hun hulp. Jullie maakten het mogelijk dat onze leerlingen zowel binnen als buiten school van echte professionals konden leren.
Uw reactie