Nieuws

Spoorwerkzaamheden N31 officieel van start

Door Jeroen Pietersma
HARLINGEN ? Afgelopen weekend namen de werkzaamheden aan het spoor een aanvang, op de plek waar de toekomstige N31 onder het spoor zal doorgaan. De aanleg van de nieuwe weg is een gezamenlijke opdracht van Rijkswaterstaat, provincie Frysl?n en gemeente Harlingen. Deze partijen werken nauw samen in een bestuurlijke alliantie. Naast deze alliantiepartners zijn ProRail en Ballast Nedam belangrijke projectpartners bij het realiseren van de nieuwe N31. De weg wordt verdubbeld, voorzien van een aquaduct en komt grotendeels verdiept te liggen. Door Ubbo Posthuma

Vrijdagmiddag werd in het informatiecentrum van N31 aan de Kanaalweg een persconferentie belegd, waar deskundigen vragen van de pers beantwoordden. Volgens Gerrit Geertjes van ProRail zijn de werkzaamheden bij het spoor nu nodig om straks gestroomlijnd de nieuwe weg aan te leggen.

Vrijdagnacht om zes minuten voor twaalf vertrok de laatste trein vanaf de Harlinger haven. Het wachten was daarna op het sein van de verkeersleiding in Groningen, die alle seinen van het baanvak Harlingen-Leeuwarden op rood zette. Om half een ‘s nachts kon men beginnen met het doorslijpen van een railgedeelte en het vervolgens ontgraven van het bewuste gebied. Ook alle ondergrondse leidingen moesten worden verplaatst. Er werden veertig stalen palen met een lengte van 25 meter de grond ingeboord. De achttien aangevoerde stalen damwandplaten met een lengte van 20 meter, werden de grond ingetrild.

Dag en nacht
Het gehele weekend werkte men met circa 40 man dag en nacht door. Vrijdagavond om elf uur werd iedereen bijeen geroepen om de veiligheidsmaatregelen nog eens door te nemen. De boorstellingen en rupskranen mochten niet in elkaars draaicirkel komen. Om de vier uren bekeek men of men voor- of achter op het tijdschema liep. Er stonden veel mensen en machines op een relatief kleine bouwplaats. Aan de hand van een compleet draaiboek volgde men van uur tot uur de werkzaamheden.

Zouden de weersomstandigheden nog roet in het eten kunnen gooien, was vrijdagmiddag de vraag. Volgens Gerrit Geertjes was regen geen probleem, maar onweer zou heel vervelend zijn met de hoge bouwkranen. Ook het stuiten op zwerfkeien zou vertraging in de hand kunnen werken. De mogelijkheid dat er munitie zou aantreffen sloot hij uit, daar was al onderzoek naar gedaan.

Van de Almenumerweg en de Oosterprakweg werd één rijbaan afgesloten. Zondagavond was men klaar met het inbrengen van de boorpalen en damwandplaten en kon de opgeslagen grond weer aangebracht worden. Ook de verwijderde rails laste men weer aan elkaar. Maandagmorgen was de baan vrij voor de treinen en van de gedane werkzaamheden was (bijna) niets meer te zien.

In week 12 van volgend jaar zal er opnieuw een buitendienststelling van de treinen plaats vinden. Dan zal de zogenaamde ‘spoortrog’ op zijn plaats geschoven worden. In 2017 wordt het bestaande viaduct afgebroken. Zoals bekend zal de Koningsbrug blijven bestaan, voor het langzame verkeer en de fietsers. Het gehele project zal circa 150 miljoen kosten.

|Doorsturen

Buienradar



Agenda