Nieuws

De Jonge Seun vaart weer

Na het winteronderhoud bij jachtwerf Atlantic is de Jonge Seun weer in het water gezet. In een nogal ijzige Windkracht 7 is het Harlinger pontje hem half maart omgevaren naar de Willemshaven en daar ligt hij nu afgemeerd aan het eind van de grote nieuwe multifunctionele steiger. Van daaruit beginnen de schippers deze maand weer met het oefenen van het manoeuvreren. Tijdens de opening van het vaarseizoen voor de chartervloot op 7 april kunt u al met de Jonge Seun mee. Die gaat in de Zuiderhaven heen en weer varen. Henk Jukkema van de stichting Harlinger Heen & Weer bericht over de laatste stand van zaken, zoals het vaarschema. En nieuwe schippers zijn nog altijd welkom.

Door Henk Jukkema

Op 26 april - één dag voor koningsdag - gaan we onze ‘veerdienst’ feestelijk en officieel beginnen en daarvoor zijn alle subsidiegevers, sponsors, burgemeester en wethouders, de gemeenteraad, gedeputeerden, betrokken gemeentelijke diensten, leveranciers, pers en alle schippers uitgenodigd. Dat zal geen luxe festijn met knallende champagnekurken zijn, want de Stichting Harlinger Heen & Weer besteedt het haar toegekende gemeenschapsgeld allereerst aan noodzakelijke voorzieningen en uitrusting. De echte dagelijkse overzetdiensten in de buitenhaven beginnen op zaterdagmorgen 28 april om 10:00 uur! Zie verderop voor de vaartijden.

 

De steigers

In deze krant hebt u kunnen lezen dat de multifunctionele steiger (MF-steiger) 15 maart feestelijk officieel in gebruik is gesteld. Er was onder de genodigden een flinke delegatie pontschippers in de helderblauwe schippersjacks en dat maakte wel indruk. Iedereen die ik sprak, vond het een prachtige steiger. Aan het zuidelijk eind is ons bordes gebouwd waar langs de Jonge Seun kan aanleggen. Dat ziet er prachtig en degelijk uit en sluit qua vormgeving heel mooi aan bij de grote steiger, maar qua op- en afstap ook bij die van de Jonge Seun. Zonder zo’n bordes met een trapje zou dat erg moeilijk worden, want het dek van de MF-steiger is 1,5 m hoog, het dek van de Jonge Seun 80 cm en zo’n grote stap kunnen we onze passagiers niet aandoen. Nu kan dat volkomen veilig. Hier ligt de Jonge Seun als hij geen dienst heeft of als er geen passagiers zijn.

 

John Walta van de gemeente tipte ons over een prachtig pontonnetje in Holwerd voor de watertaxi naar Ameland die wordt vervangen door een groter ponton en wij hebben dat kleinere overgenomen. Dat is zeer geschikt voor onze aanlegplaats bij de Zuiderpier en het verkeert in prima toestand, is zeer degelijk gemaakt en heeft een draagvermogen van ruim 3300 kg, dat is dus meer dan genoeg voor de 12 passagiers die wij per keer mogen overzetten, zelfs als dat allemaal sumoworstelaars met bagage zouden zijn.

Na wat aanpassingen is het ponton helemaal geschikt voor passagiers die naar de Zuiderpier willen. Het wordt visueel wat opgeknapt en komt te liggen voor het rode lichtschip met een eigen opgang naar de al bestaande steiger. Op de Sassteiger hoeven alleen maar een vlaggenmast en een vaartijdenbord te komen.

 

Schippersonderkomen

Totdat het Badhuis - waarin onder andere ons kantoortje en berging komen - klaar is, kunnen we gebruikmaken van het zuidwestelijke hoekje in het Entrepotgebouw. Dat is dichtbij onze aanlegplaats en van daaruit hebben we goed zicht op aankomende passagiers. Daar gaan we een hoekje inrichten en afschermen. Als er geen passagiers zijn en het weer niet te best is, zitten de schippers daar en hier worden de diensten begonnen en afgesloten.

 

We kunnen er nog wel een paar schippers bij gebruiken! Onder de groep vrijwilligers - mannen, vrouwen, jong en oud - zijn beroepszeelui, watersporters, maar ook mensen die nog nooit een boot bestuurd hadden. Stel: je werkt in een winkel, achter een computer, je staat voor de klas, helpt patiënten, je hebt al een tijd geen werk of bent net gepensioneerd. Je hebt misschien een rijbewijs, maar een boot heb je nog nooit bestuurd.


 

Het geplastificeerde abonnement - formaat pinpas - is ook een origineel verjaardagscadeau


 

Nu krijg je gratis de gelegenheid om dat te leren. Jou wordt een nieuw ambacht geleerd en dat nog leuk is om te doen ook! Het varen word je bijgebracht door instructeurs, je krijgt het Handboek Pontschipper en het speciale schippersjack en als je nog geen marifooncertificaat hebt, kun je daar examen voor doen op kosten van de Stichting Harlinger Heen & Weer. Dan kent het radioverkeer met de Havendienst en overige scheepvaart geen geheimen meer voor je.

Als je begint met sturen moet je natuurlijk wennen aan een groot drijvend ding zonder handrem, waar wind en stroom tegenaan duwen en dat in het begin meer met jou speelt dan jij met hem, maar na een paar uur oefenen krijg je het in de smiezen.

 

KNRM

We laten je niet zomaar los op de Jonge Seun, diensten doe je altijd samen, de eerste keren met een ervaren collega en dan is er altijd wel gelegenheid om te oefenen als er even geen passagiers zijn. We sturen om de beurt. 
Dan komt vanzelf het moment dat jij de pont bespeelt, niet andersom en veilig en vlot aanleggen of wegvaren een tweede natuur is geworden. Je kent ondertussen de voorrangsregels met de overige scheepvaart, weet wat wind en stroom doen, onderhoudt radioverkeer met de havendienst en vertelt de passagiers over de haven en de stad. Binnenkort leren we reanimeren en man-over-boordsituaties zullen geoefend worden met de KNRM. Tegen de tijd dat je al die facetten beheerst, beheers je een nieuw vak!
De sfeer onder de schippers is gemoedelijk en collegiaal en iedereen kijkt verlangend uit naar het voorjaar wanneer de diensten beginnen. Om routine te behouden, vaart elke schipper straks minimaal tien keer een dienst van een halve dag in het vijf maanden durende seizoen, maar schippers die dat willen, kunnen ook drie keer per week varen. Varen met passagiers is echt leuk werk, want niemand gaat voor straf mee. Voordat de diensten op 28 april beginnen, zijn we dan alweer een maand aan het oefenen.

 

Nu de Harlingers nog

Wij kunnen wel enthousiast zijn, we hopen dat de Harlingers dat ook worden. We zouden iedereen wel gratis over willen zetten, maar dat gaat helaas niet. Niemand van het bestuur of de schippers wordt betaald, maar we maken jaarlijks wel kosten. Denk aan onderhoud, winterberging, verzekering, marifoon- en GSM-kosten. We zullen moeten sparen voor eventuele reparaties en vervangend materiaal en de schippers willen zo af en toe een kop koffie of thee. 
Hoe meer Harlingers regelmatig gebruik van de Jonge Seun maken, des te langer kunnen we de prijs van een oversteek op 1 euro houden. U kunt bij ons overigens niet pinnen, voor zo’n klein bedrag zijn de kosten daarvoor te hoog.
Komt u met een klein kind dat u draagt of dat in een wandelwagentje zit of met een hond (aan de lijn), dan mag die gratis mee. Uw partner of grotere kinderen dienen gewoon te betalen.  
Hebt u een lichte fiets die u zelf kunt dragen, dan kan die ook mee.

 

Abonnement

Wandelt u regelmatig door de haven of op de Zuiderpier? Neem dan een abonnement van 20 euro en daarmee toont u ook dat gemeenschapszin en duurzaamheid u aan het hart gaat! Voor nog niet de helft van de prijs van een avond stappen, kunt u ruim 150 dagen per seizoen heen en weer tussen de Willemskade, Sassteiger en Zuiderpier. Eén keer per twee weken heen en weer en u hebt uw abonnement er al uit en mocht u die 20 oversteken niet halen, dan hebt u de Jonge Seun en zijn vrijwilligers in elk geval gesteund!

Het geplastificeerde abonnement - formaat pinpas - is ook een origineel verjaardagscadeau voor iemand die alles al heeft, het is weer eens wat anders dan een fles drank, boeken- of restaurantbon. Een abonnement is persoonsgebonden, uw familie kan niet gratis mee, maar bij afname van 4 abonnementen, krijgt u 10 euro korting, bij 8 abonnementen 20 euro korting, bij 12 abonnementen 30 euro korting, enzovoorts. Mobiliseert u uw hele familie, voetbalelftal inclusief de reserves om een abonnement te nemen, dan kan dat ook! Vraag om meer informatie: info@jukkema.nl.

 

Hoe?

Wilt u een abonnement, maak dan 20 euro over op rekening van de Stichting Harlinger Heen & Weer, NL11 RABO 0305 0952 18, onder vermelding van AB JS 2018. Vervolgens laat u zich fotograferen, dat kan prima met een smartphone, recht van voren op ongeveer een meter afstand, tegen een lichte achtergrond en scherp. Daarbij draagt u geen hoed, petje of zonnebril en kijkt ‘neutraal’, zoals op een foto voor uw pas of rijbewijs. Op het internet zijn sites te vinden waarin omschreven staat aan welke eisen een pasfoto dient te voldoen.
De foto stuurt u per email naar Henk Jukkema, secretaris van de Stichting Harlinger Heen & Weer, info@jukkema.nl, uiteraard met vermelding van uw naam en voornaam, zodat we weten wie er op de foto staat. Uiteraard beloven we plechtig dat we uw foto niet gebruiken voor andere doeleinden of verpatsen aan de hoogste bieder!
Bij het versturen van foto’s vanaf uw GSM hebt u verschillende opties: Klein, Normaal, Groot en Ware grootte. Kies altijd voor Ware Grootte, dat is de zwaarste en die levert in druk het beste resultaat.

Ongeveer een week later krijgt u een email dat uw abonnement met foto en naam geplastificeerd en wel klaarligt bij Flevodruk, de uitgever van de Harlinger Courant op Kanaalweg 72. We willen uw abonnement niet meegeven aan de eerste de beste, dus u dient zich wel te kunnen legitimeren aan de balie met een rijbewijs of pas.

 

Vaartijden

Als de vlaggen op de MF-steiger, Zuiderpier en Sassteiger gehesen zijn, vaart de Jonge Seun.

Van 28 april t/m 18 mei

Maandag t/m vrijdag             12:00 –  17.00 uur

Zaterdag en zondag               10:00 – 17:00 uur

Van 19 mei t/m 2 september

Dagelijks                               10:00 –  20:00 uur

Van 3 september t/m 30 september

Maandag t/m vrijdag             12:00 – 17:00 uur

Zaterdag en zondag               10:00 – 17:00 uur

De diensten in het voor- en naseizoen beginnen om 12:00 uur, speciaal voor mensen die tussen de middag even Pont & Pier willen pakken. Tijdens de Tall Ships Race van 3 t/m 6 augustus en de Visserijdagen van 29 augustus t/m 1 september vaart de pont ’s avonds langer door. Aan het eind van dit eerste seizoen gaan we bekijken of de vaartijden voldoen aan de vraag of dat we die misschien moeten aanpassen.

|Doorsturen

Buienradar



Agenda