Nieuws

TV-serie over Harlingen lijkt ?ver van mijn bed-show?

Door Jeroen Pietersma
HARLINGEN - De ontwikkeling van een tv-programma om Harlingen te promoten, is na negen maanden nog geen stap verder. ?Ik kan er niet zo heel veel over zeggen?, stelt John Heins van GW Crossmedia, het bedrijf dat voor 7000 euro de mogelijkheden van zo?n programma onderzoekt. ?Het kan nog alle kanten op gaan.?

Heins meldt dat zijn bedrijf in Apeldoorn nog steeds bezig is met de uitwerking van de plannen. En dat Fryslân Marketing inmiddels is aangeschoven. “We gaan het breder trekken.” Een woordvoerder van Fryslân Marketing vertelt desgevraagd dat hij op de hoogte is van het plan voor het tv-programma. “Maar meer weten wij tot op heden ook niet. Er moet gekeken worden of er behoefte is, bij ons speelt het verder niet.”

Het Harlinger gemeentebestuur besloot begin dit jaar, na een gesprek met GW Crossmedia, een tv-programma te laten ontwikkelen om Harlingen landelijk op de kaart te zetten. Het idee: een gezin komt logeren in Harlingen en wordt op de voet gevolgd door de camera, zodat Harlingen goed in beeld komt. GW Crossmedia moet proberen het programma aan een landelijke commerciële zender te verkopen.

Met deze vorm van ‘citymarketing’ wil Harlingen toeristen, ondernemers en investeerders in heel Nederland bereiken. Het college van B en W trok daar € 14.000 voor uit. De helft van het geld is voor de eerste ontwikkeling van de plannen. Mocht dat gunstig uitpakken, dan kan GW Crossmedia de plannen verder uitwerken en wordt de andere helft van het geld betaald.

“Ze zijn nog druk bezig met onderzoeken”, meldt gemeentewoordvoerder Tymen Hein Corporaal. “En met zoeken naar sponsoren.” Volgens Harlinger videomaker Max Slof, die zelf in Hilversum een programma aan de man wilde brengen, heeft het plan geen kans van slagen. “Om sponsoren te vinden voor je tv-format moet je komen me een gelikte demo. Pas dan kan een sponsor beslissen of hij zijn naam wel of niet wil linken aan het programma.” Volgens Slof moet het programma eerst aan een zender aangeboden worden, en zal er zendtijd gekocht moeten worden. “Pas als dat lukt, kun je sponsoren benaderen met je demo. Geldschieters willen weten door wie en wanneer het wordt uitgezonden en hoeveel kijkers het programma verwacht te trekken.”

|Doorsturen

Buienradar



Agenda