Nieuws

Rederij Doeksen vergroent vrachtcatamaran Noord-Nederland

Rederij Doeksen heeft opnieuw een substantiële stap gezet in het vergroenen van haar vloot. Vrachtcatamaran Noord-Nederland vaart sinds deze week met vier nieuwe hoofdmotoren en een nieuwe generatorset. Hiermee voldoet het schip aan de meest recente milieunormen voor de binnenvaart (stage V).

De klus werd binnen zeven weken geklaard door partners Sandfirden Technics b.v. uit Den Oever, HR Piping uit Sumar en Piet Brouwer Elektrotechniek uit Urk, samen met de technische en nautische afdelingen van Rederij Doeksen.

Maarten Schouwenaar, manager technische zaken: “Simpel gezegd zet het nieuw geplaatste Selective Catalytic Reduction-systeem stikstofoxide om in waterdamp en stikstof - zonder oxiden, waardoor het onschadelijk is. Dat betekent concreet een afname van 95% stikstofoxide en 97 tot 98% fijnstof ten opzichte van de oude motoren.”

Directeur Dirk Spoor: “We zijn bezig met het vergroenen van onze vloot. In 2020 en 2021 hebben we grote stappen gezet met de introductie van de twee LNG-catamarans. Dat betekende al aantoonbaar substantieel minder uitstoot van fijnstof en zwavel- en stikstofoxide. De nieuwe motoren van het ms Noord-Nederland zijn weer een mooie stap vooruit, op weg naar een zero emissie veerdienst.”

Voor de realisatie van dit project werd door de overheid circa € 304.000 toegekend uit de Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen. Dit was ongeveer 50% van de totale investering.

Vrachtcatamaran Noord-Nederland werd in 2002 voor Rederij Doeksen gebouwd en in de vaart genomen. Het was destijds de eerste vrachtcatamaran in Europa. In 2017 werd het schip met 20 meter verlengd.

|Doorsturen

Buienradar



Agenda