Sportkleding was altijd een kostenpost die de vereniging probeerde af te wentelen op sponsoren in ruil voor naamsvermelding. Zeerobben wilde dat anders gaan doen. Teamkleding niet meer zien als kostenpost, maar als drager voor sponsoruitingen en daarmee als inkomstenbron voor de club. Met de club een goede naam en dito uitstraling opbouwen en die als platform aantrekkelijk maken voor sponsoren. Een win/win situatie creëren voor zowel Zeerobben als Muta Sport.
Voortaan investeerde Zeerobben zelf in de teamkleding. En middels de combinatie van een meerjarig sponsorcontract (aanvankelijk per team; later verenigingsbreed) en de inning van een bescheiden jaarlijkse bijdrage van de leden, verdiende de club de investering terug binnen de looptijd van het sponsorcontract. Het Kledingfonds was geboren.
Zoals Zeerobben groeide, breidde ook Muta Sport enorm uit. Teamkleding bleef weliswaar de basis, maar als snel werd het assortiment uitgebreid met trainingskleding, presentatiepakken, tassen, ballen, schoenen, accessoires, etc. Al redelijk snel kreeg Muta ook haar eigen productiefaciliteit in Pakistan. Het klantenbestand groeide snel, maar wat bleef was de hechte relatie tussen Muta en Zeerobben als partners van het eerste uur. Trouw en loyaliteit als ankers voor beiden.
En nu gaat Zeerobben een nieuwe fase in. Afgelopen zaterdag tekende Peter Boonstra namens Muta Sport en voorzitter Sander Alberda namens Zeerobben, onder toeziende en goedkeurende ogen van Jordy Torenbeek (sponsorcommissie), Wiebe Attema (Businessclub) en vanzelfsprekend het alziend oog van materiaalman Thijs de Vries een nieuw vijfjarig sponsorcontract. Vijf jaar is een lange termijn waar wederzijds vertrouwen uit spreekt. En aansluitend werd ook meteen de eerste levering onder het nieuwe contract gepresenteerd: de nieuwe shirts voor het eerste elftal.
Foto: Frans Bode
