In dertig jaar is het aantal toeristen dat naar de Waddeneilanden reist enorm gestegen. Dit is ook te zien aan het aantal verkeersbewegingen op de Waddenpromenade. In het nieuwe ontwerp krijgen de bussen een zogeheten ‘kiss-and-ride’ en het autoverkeer naar Vlieland en Terschelling een eigen ingang. Stedenbouwkundige Jeroen Marseille heeft de opdracht gekregen om het gebied aan te kleden. Hij heeft een verblijfsgebied ontworpen met veel groen.
Een van de belangrijkste wijzigingen is misschien wel het verdwijnen van het buiten parkeren van de parkeergarage en het kleine parkeerterrein voor Rederij Doeksen. Dit gebied wordt omgevormd tot verblijfsgebied. Daarnaast komt er een wandelpad aan de stadszijde tussen het langparkeerterrein en de binnenstad, en een wandelroute langs het water. In de groenvakken komt zilte beplanting en langs de wandelpaden worden mensen zowel bewust als onbewust geïnformeerd over het Waddengebied en de stad Harlingen. De Waddenpromenade moet het begin worden van een bezoek aan Harlingen of een rondje langs de havens.
Wethouder Hendrik Sijtsma: “Niet alleen de inrichting is een puzzel, ook de uitvoering wordt een uitdaging. In de winter mag er niet worden gewerkt aan of op de zeedijk, en in de zomer is het vaak te druk om aan het gebied te werken. Om deze redenen worden de werkzaamheden over drie jaar verspreid. We beginnen met het opnieuw inrichten van de Oude Ringmuur als een 30 km/uur-zone, en het aanleggen van zowel het wandelpad aan de stadszijde als de zeezijde. Ook deze werkzaamheden worden in twee fasen uitgevoerd, omdat de bussen en het verkeer van en naar de eilanden altijd moeten doorgaan. Deze werkzaamheden worden, als alles meezit, in maart en april 2025 uitgevoerd, net na de winter en net voor de start van het toeristenseizoen. De verwachting is dat de Harlingers in de loop van 2027 echt kunnen genieten van de nieuwe Waddenpromenade.”