Zomerse overtocht met historische Barentszboten
Het gaat om de sportieve prestatie van de jongeren en het ongelofelijke avontuur van Barentsz en zijn bemanning. Na de overwintering op Nova Zembla zien ze kans om met twee scheepsboten roeiend en zeilend de noordkust van Siberië te bereiken. De boten waarmee dit gebeurt, zijn slechts 5 bij 1,6 meter groot. Dit type scheepsboten is zeewaardig en betrouwbaar en is al eeuwen geleden verdwenen. Door recent onderzoek is dit type boot weer herontdekt en zijn er inmiddels enkele gebouwd.
De studenten en scholieren startten gisteren bij het Zuiderzeemuseum en overnachtten in Stavoren. “In tenten, zoals ze dat in de tijd van Barentsz ook deden”, vertelt De Weerdt. Na deze overnachting arriveren zij vandaag of morgen in de haven van Harlingen, vlakbij de Barentsz-werf aan de Nieuwe Willemshaven. Afhankelijk van de omstandigheden varen zij daarna door naar de geboorteplek van Willem Barentsz: Terschelling.
Het project is een initiatief van Frank van Zoest (zeilmaker en zeezeiler uit Groningen en organisator van de tocht), Gerald de Weerdt (museumconservator en scheepsbouwer Barentsz-werf te Harlingen), Frans Schot (hoofd Museum 't Behouden Huys Terschelling) en Hans van Weeren (ondernemer en beheerder van de nagebouwde boten).
De Barentsz-werf
Op deze locatie aan de Nieuwe Willemshaven wordt het expeditieschip van Willem Barentsz herbouwd, het schip waarmee Barentsz en zijn mannen een poging ondernamen een route ‘om de noord’ te vinden. Aanvankelijk lijkt de expeditie succesvol. Maar dan strandt het schip in de ijsschotsen bij Nova Zembla. De bemanning overleeft de extreme kou door het ‘Behouden Huys’ te bouwen. In het voorjaar van 1597 zetten vijftien overlevenden met twee scheepsboten koers naar de bewoonde wereld.
Uw reactie