Nieuws

Rijk wordt eigenaar vaarweg Lemmer-Delfzijl

Door Jeroen Pietersma
DEN HAAG - Het Prinses Margrietkanaal (Friesland), het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal (Groningen) worden eigendom van het Rijk. Dat heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu afgesproken met de provincies Friesland en Groningen. Het beheer en onderhoud van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl komt hierdoor in handen van Rijkswaterstaat. De zijtakken van de vaarweg, waaronder het Van Harinxmakanaal, blijven eigendom van de provincies, die het jaarlijkse beheer en onderhoud voor hun rekening nemen. De minister betaalt hier eenmalig 186 miljoen euro voor. De overeenkomst is gunstig voor het Van Harinxmakanaal.

Met het afkoopbedrag hebben de provincies de kans om ieder zelf te bepalen waar de prioriteiten liggen en dit zelf op te pakken. Gemaakte afspraken over opwaardering van de hoofdvaarweg gaan door volgens afspraak. De vaarweg wordt geschikt gemaakt voor grotere schepen (maximale afmetingen van 110 bij 11,4 meter en meerbaksduwvaart). Het Rijk betaalt en de provincies voeren het werk uit (zoals baggeren en ophogen van bruggen). Het Rijk wordt verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud. Hierbij laat ze de provincies wel onder andere de bediening van de bruggen en sluizen doen. Dit is efficiënt, omdat provincies ook de aangrenzende vaarwegen beheren. De belangrijkste zijtakken van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl zijn het Van Harinxmakanaal en het Winschoterdiep, inclusief aansluitend gedeelte van de Rensel (in Groningen).

Gedeputeerde Sietske Poepjes: “Met deze afspraken krijgen we structureel meer geld van het Rijk: 2,6 in plaats van 2,1 miljoen voor jaarlijks beheer en onderhoud. Samen met de afkoopsom voor achterstallig onderhoud kunnen we rap aan de slag om achterstanden aan het Van Harinxmakanaal weg te werken. Denk bijvoorbeeld aan de verbetering van de oevers tussen Deinum en Harlingen. Het is een boppeslach voor zowel de binnenvaart als de pleziervaart. Ik verwacht dat de Staten instemmen met dit mooie resultaat.”

Van de eenmalige bijdrage van het Rijk is 95 miljoen euro bestemd voor de provincie Friesland. Dit bedrag is bestemd voor de afkoop van het beheer en onderhoud (58 miljoen), achterstallig onderhoud (6 miljoen en nog nader vast te stellen bedrag) en de afkoop van vervanging van kunstwerken zoals bruggen en sluizen (31 miljoen). Vervanging gaat om de komende dertig jaar. De overdracht eigendom en beheer van de hoofdvaarweg moet uiterlijk 1 januari 2014 organisatorisch zijn ingesteld. De overdracht heeft personele gevolgen bij de provincies. Waar mogelijk zal het Rijk de medewerkers overnemen.

De Tjerk Hiddessluizen in Harlingen vallen buiten de overeenkomst. Over deze sluis wordt nog een aparte overeenkomst gemaakt met het Rijk. Vanwege de primaire waterkeringsfunctie en de nog te verwachten levensduur, wordt de afspraak gemaakt dat het Rijk nog eenmalig in de vervangingskosten voorziet. Deze kosten moeten nog worden vastgesteld.

|Doorsturen

Buienradar



Agenda