LTO Noord tegen landbouwverkeer door Harlingen
LTO Noord heeft een andere route voor ogen, namelijk over de Ludingaweg naar Achlum en Arum. “Deze route loopt langs Harlingen in plaats van door het centrum van de stad”, verduidelijkt Hendrik Sijtsma van LTO Noord afdeling Franekeradeel/Harlingen. “Als de weg iets verbreed wordt, wat met het gedeelte in Franekeradeel al gebeurd is, gecombineerd met de aanleg van een fietspad, is dat een grote bijdrage aan de verkeersveiligheid”. Deze aanpassing moet volgens LTO Noord gebeuren voordat met de werkzaamheden aan de N31 gestart wordt.
De N31 is de directe verbinding tussen Amsterdam en Leeuwarden, via de Afsluitdijk en Harlingen. Om de bereikbaarheid van Friesland te verbeteren en de weg veiliger te maken wordt deze aangepast. De N31 zal dubbelbaans en verdiept worden aangelegd. Dit moet tevens de leefbaarheid in Harlingen verbeteren. “Daarom is het juist vreemd dat de gemeente de landbouwvoertuigen nu door het centrum van Harlingen wil sturen”, aldus Hendrik Sijtsma.
LTO Noord verwacht in de toekomst door schaalvergroting in de landbouw een toename van het landbouwverkeer. Deze toename, samen met nog steeds grotere werktuigen, leidt tot grotere risico’s voor met name fietsers.
Uw reactie