Nieuws

Kampen claimt vrije ligplaats in haven Terschelling


WEST-TERSCHELLING - In 1323 sloten de vroede vaderen van Terschelling en van de Hanzestad Kampen een contract over de vrije doorvaart van de Kamper handelsvloot door het zeegat het Vlie. Kampen betaalde de stenen en het hout waaruit de eerste vuurtoren Brandaris werd gebouwd. In ruil werden de kogge?s vrijgesteld van tol en liggeld.

Dat deze afspraak destijds “voor de eeuwigheid” is gesloten, en dus nog steeds geldt, werd donderdag in een ludieke sfeer aan boord van de Kamper Kogge door het gemeentebestuur van Kampen, gekleed in middeleeuwse kledij, nog maar eens fijntjes aan loco-burgemeester Jort Spanjer duidelijk gemaakt.

Spanjer ontving tijdens deze herbekrachtiging van burgemeester Bort Koelewijn een kopie van het charter uit het stadsarchief, waarin het allemaal zwart op wit staat, inclusief zegel en bijbehorende vertaling.

Schepen die Kampen als thuishaven hebben kunnen formeel gratis in de haven van Terschelling liggen, vinden de Kampenaren. Met de opmerking “laten we dat maar doen voor replica’s als de Kamper Kogge en voor schepen van pakweg voor 1700”, hield Spanjer de boot een beetje af.

De Kogge is op Terschelling ter opluistering van het Museumweekend. De Kamper Sprooksprekers vertellen de komende dagen in de eilander kerken het verhaal over de eeuwenoude verbondenheid met Terschelling. Conservator Frans Schot toonde de Kampenaren de kloostermop die bij graafwerkzaamheden op het havenplein in de jaren negentig van de vorige eeuw naar boven kwam. Het zou een steen kunnen zijn die bij de bouw van de eerste vuurtoren Brandaris is gebruikt en in de buurt van de vindplaats moet hebben gestaan. Om de verbondenheid tussen beide gemeenten kracht bij te zetten loste duiker en kanonexpert Nico Brink uit West vanaf het voordek van de kogge twee saluutschotten.

|Doorsturen

Buienradar



Agenda