ILT start nieuw inspectie- en certificeringsproces vissersvaartu
Voordat de jaarlijkse inspectie plaatsvindt, moet de schipper/eigenaar alle punten die worden geïnspecteerd al hebben gecontroleerd en moeten geconstateerde gebreken zijn verholpen. Wijzigingen aan het schip of in visserijmethode dienen met het daarvoor bestemde formulier vooraf aan de inspectie te worden gemeld. Als een schipper/eigenaar niet zelf tijdig belt voor de jaarlijkse inspectie, dan kan dit betekenen dat deze inspectie of een eventuele herinspectie niet kan plaatsvinden voor het aflopen van de periode waarbinnen de jaarlijkse geldigheid van de certificaten moet worden vastgesteld. De certificaten zijn dan niet meer geldig en er mag niet worden gevaren.
Een belangrijke wijziging in het certificeringsproces is de verruiming van de looptijden van certificaten. Alle certificaten die wettelijk zijn voorgeschreven voor vissersvaartuigen kleiner dan 24 meter, worden straks afgegeven voor vijf jaar. De oorspronkelijke opleverdatum van het schip, de verjaardatum, bepaalt de begindatum van de vijfjaarlijkse cyclus. Daarnaast komt er een wijziging in het aantal certificaten. Schepen kleiner dan 24 meter moeten naast het Certificaat van Deugdelijkheid (CVD) straks ook een Veiligheidscertificaat (VC) hebben. Een klassencertificaat wordt verstrekt indien voldaan wordt aan de door de inspectie vastgestelde klassenregels, eveneens voor vijf jaar.
Informatie over het nieuwe inspectie- en certificeringsproces staat vanaf 1 december 2012 op het visserijdeel van de website van de ILT. Hier staat een overzicht van alle verplichte certificaten per categorie schip. Alle nieuwe aanvraagformulieren voor vissersvaartuigen zijn hier ook te vinden. Binnenkort wordt informatie toegevoegd voor het aanvragen van mogelijke vrijstellingen.
De ILT verandert de certificering en de inspecties van vissersvaartuigen onder meer vanwege complexe en verouderde regelgeving waardoor er onduidelijkheid kan ontstaan over benodigde certificaten, de eisen waar een schip aan moet voldoen, looptijden en verantwoordelijkheden. Onder het motto ‘ieder z’n rol, ieder z’n verantwoordelijkheid’ worden de eisen waaraan moet worden voldaan explicieter gemaakt, het proces beter ingericht en komt er meer eigen verantwoordelijkheid bij de schipper/eigenaar. Dat levert voordelen op, voor zowel de schippers/eigenaren als de inspectie.
Uw reactie