Extra handhavingsacties op vissersschepen
Dat meldt de ILT, een onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in en persbericht. Ook is het aantal verlopen certificaten hoog. “De risico’s van niet-naleving zijn zichtbaar in de veiligheid. Het aandeel visserij in aanvaringen en scheepsongevallen is relatief groot”, aldus de ILT.
De extra controles op de bemanningsvoorschriften in de havens zijn naast het reguliere toezicht op zee. Inspecteurs zullen daarnaast gericht inspecteren op schepen waarvan de certificaten zijn verlopen. Dit kan leiden tot de aanhouding van deze schepen. Met de intensivering van het toezicht wil de ILT de naleving bevorderen.
Het nalevingspercentage van de bemanningsvoorschriften was in 2011 ten opzichte van het jaar ervoor gestegen van 43 procent naar 51 procent. Dit jaar lijkt het nalevingsniveau weer te dalen, aldus de ILT. Na 110 controles in 2012 is het nalevingsniveau 42 procent. De inspectie streeft naar een nalevingsniveau van 85 procent.
Uw reactie