Nieuws

Anti-afvaloven lobby wil getuige-deskundigen invliegen

Door Jeroen Pietersma
HARLINGEN - De Waddenzee heeft invloed op de verspreiding van rookgassen uit de afvaloven. Dit fenomeen - bekend als kustlijnfumigatie - wordt door onderzoeksbureau KEMA onder het tapijt geveegd. Dat stelt advocaat Henri Sarolea, die een aantal tegenstanders van de afvaloven vertegenwoordigt. Zijn cli?nt Johan Bloem wil experts uit Canada en de Verenigde Staten invliegen om deze te laten getuigen voor de Raad van State. Hij zoekt middels een oproep in een ingezonden brief in de Harlinger Courant financi?le steun bij de bevolking van Harlingen en omstreken, om de onkosten van de experts te vergoeden.

Volgens Sarolea kloppen de verspreidingsberekeningen van de afvalgassen niet, omdat er geen rekening is gehouden met kustlijnfumigatie. De overgang tussen zee en land kan er toe leiden dat rookgassen uit de afvaloven neerslaan in de omgeving.

In een rapport dat KEMA opstelde in opdracht van Omrin, schrijft het onderzoeksbureau dat kustlijnfumigatie geen veelbetekenend effect heeft op de overschrijding van de normen. Een medewerker van KEMA baseert dat op een rekenmodel dat hij zou hebben voorgelegd aan een comité van deskundigen. Hij stelt dat zij het als een “aanvaardbare methode” hebben beoordeeld.

Dat klopt niet, stelt Sarolea. De advocaat heeft leden van het comité gesproken, en deze vertelden dat kustlijnfumigatie slechts zijdelings is besproken, meldt Sarolea. “Zonder dat daarbij toen door hem aan de vergadering een uitgewerkt model ter beoordeling is voorgelegd - laat staan dat het is goedgekeurd.” Een advocaat van de provincie Fryslân bevestigt in een brief aan de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB) dat kustlijnfumigatie nog niet is behandeld door de Expertgroep Luchtkwaliteitsmodellen.

KEMA heeft dus ten onrechte de indruk gewekt dat deskundigen ingestemd hebben met het rekenmodel, concludeert Sarolea. “Een ernstige zaak. Het gaat hier immers niet om de goedkeuring van de kleur van de schoorsteen, maar om een rekenmodel dat berekent hoeveel schadelijke stoffen omwonenden en werknemers op het haventerrein inademen.”

Daarnaast stelt Sarolea dat het effect van de windmolens en de hoge gebouwen rond de lage schoorsteen van de afvaloven, niet afdoende is onderzocht. Hij merkt verder op dat KEMA is ingehuurd door vergunninghouder Omrin en tevens door de vergunningverlener, de provincie Fryslân. Hij pleit daarom voor onafhankelijk onderzoek.
Zijn cliënt ingenieur Johan Bloem heeft contact gezocht met experts in Canada en de Verenigde Staten. Deze wetenschappers hebben kritiek op het rekenmodel dat voor de afvaloven van Omrin is gebruikt en zijn bereid naar Nederland te komen om te getuigen. Daar hangt echter een prijskaartje aan en Johan Bloem zoekt middels een ingezonden brief in de HC van vandaag financiële steun bij burgers in Harlingen en omstreken.
De Raad van State behandelt op maandag 6 februari aanstaande de milieuvergunning van de afvaloven.

|Doorsturen

Buienradar



Agenda