Nieuws

Verhalenvuur van Harlinger basisscholen

Afgelopen woensdag brandde er een verhalenvuur in de nieuwe combinatie van het Hannemahuis, boekhandel Van der Velde en de bibliotheek. Ongeveer 180 leerlingen van ’t Wad, Noorderlicht en Middelstein presenteerden verspreid over de drie gebouwen hun eigen verhalen in allerlei vormen. Vertellend, met verhalenplaneten, in filmpjes, tekeningen en collages. Tegelijk waren de kinderen ook elkaars publiek.

(Foto: HC - Ubbo Posthuma)

Wiegerina van der Meer, educatief medewerker van het Hannemahuis, verwelkomde iedereen in de tuin. Daar ontfutselde Tamara Schoppert aan wethouder Hein Kuiken een verhaal over zijn weg als kind van huis naar school. Op twee minuten lopen bleek er al heel wat te beleven. Na de presentaties van de verhalen kregen alle kinderen en leerkrachten een leeg luciferdoosje mee. Daarin kunnen ze verhalen bewaren en nieuwe verzamelen om het verhalenvuur brandend te houden.

 

Het project Ferhalefjoer was dit schooljaar het gezamenlijk cultureel project van de Harlinger basisscholen. Het is mogelijk gemaakt door een grote bijdrage uit de regeling Kultuer Edukaasje mei Kwaliteit (KEK2). Binnen Ferhalefjoer wordt onderzocht hoe verbeeldingskracht, via verhalen, weer een grotere plaats kan krijgen in het onderwijs. De aftrap was op 21 maart, Wereldverteldag. De verhalenvertellers kwamen langs in de klassen. Frank Belt gaf de leerkrachten een voorbereidende workshop en Tamara Schoppert inspireerde kinderen en leerkrachten met de workshop Verhalenbouwers. Met dat gereedschap in handen zijn de kinderen op zoek gegaan naar hun eigen verhalen. Als je kijkt naar de rijkdom aan verhalen die woensdag te zien en te horen waren, is dat meer dan geslaagd.

En het project gaat door. De luciferdoosjes zijn niet voor niets uitgedeeld. Komend schooljaar zullen ook de andere basisscholen in de gemeente aansluiten en kunnen meer groepen het Ferhalefjoer ontsteken.

|Doorsturen