Nieuws

Thecla Bodewes Shipyards bouwt onderzoeksschip NIOZ in Harlingen

Thecla Bodewes Shipyards gaat een nieuw onderzoeksschip bouwen voor het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ). Het schip van ruim 36 meter lang en 10 meter breed wordt gebouwd op de Thecla Bodewes Shipyards werf in Harlingen. De bouw begint binnenkort en na ongeveer twee jaar zal ‘RV Wim Wolff’ begin 2023 worden opgeleverd.

Impressie van het onderzoeksschip Wim Wolff dat in Harlingen gebouwd gaat worden. (Illustratie: Thecla Bodewes Shipyards BV)

Na een zorgvuldige aanbestedingsprocedure heeft het bestuur van de NWO-I Stichting de bouw van onderzoeksschip Wim Wolff gegund aan Thecla Bodewes Shipyards. Dit onderzoeksschip vervangt de RV Navicula en is het eerste nieuwe schip van de nationale onderzoeksvloot. De schepen worden beheerd door National Marine Facilities (NMF) bij het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ). 

Voor Thecla Bodewes Shipyards is de bouw van het moderne en duurzame onderzoeksschip een bijzonder project met een mooie referentie. “Zowel de functionaliteit als onderzoeksschip als de groene, duurzame aanpak zijn principes die goed bij ons passen”, aldus Thecla Bodewes. “De filosofie van het schip - met de ontwikkeling van een duurzaam dieselelektrisch powermanagement-systeem van D&A Electric met een lithiumvrij accupakket - zorgt ervoor dat het schip bij oplevering minimale uitstoot heeft. Bovendien is het schip zonder ingrijpende verbouwingen eenvoudig aan te passen aan nieuwe technologieën en energiebronnen.”

Synthetische diesel

De verwachte levensduur van RV Wim Wolff zal waarschijnlijk meer dan dertig jaar bedragen. Nu scheepsbrandstoffen snel evolueren naar schonere typen, waardoor de uitstoot nog verder wordt beperkt, kunnen energievoorzieningen binnen de levenscyclus van het schip meerdere keren verouderd raken. Thecla Bodewes Shipyards ontwikkelde daarom een modulair energieconcept, met een voortstuwingstrein die onafhankelijk is van het energiesysteem. Dit maakt het gebruik van alternatieve energiesystemen mogelijk, zonder dat er een grote scheepsconversie nodig is.

Door het gebruik van alternatieve brandstoffen worden verschillende vormen van uitstoot verminderd. RV Wim Wolff zal bij oplevering op HVO in combinatie met een battery pack varen; HVO staat voor ‘Hydrotreated Vegetable Oils’ en is een 100% synthetische diesel, gemaakt van bioproducten en geschikt voor dieselmotoren. HVO brandstof is dus géén fossiele brandstof. Het schip is voorbereid op toekomstig gebruik van bij voorbeeld waterstof of methanol om de uitstoot nog verder te beperken. De gecombineerde energiebesparende oplossingen, in vergelijking met een conventioneel dieselelektrisch voortstuwingssysteem, resulteren in duurzame besparingen voor de klant en het milieu. 

Onder watergeluid 

Door het evenwicht tussen het optimale schroef- en motortoerental, worden het geluid en de trillingen van de schroef merkbaar verminderd, wat resulteert in minder verstoring van het mariene milieu.

 “Met de komst van RV Wim Wolff is hoogwaardig marien onderzoek in de Nederlandse wateren en Waddenzee verzekerd van een modern en duurzaam onderzoeksschip voor de komende decennia”, zegt NWO-I-directeur Miriam Luizink. “Met dit schip benaderen we zo veel mogelijk ons hoge groene ambitieniveau van ‘zero emissie”. We kijken uit naar een prettige samenwerking met Thecla Bodewes Shipyards tijdens de ontwikkeling en bouw van de RV Wim Wolff.” 

|Doorsturen

Jonge seun

2021-01-28 23:12:02

Zo had Thecla Bodewes ongetwijfeld ook graag de beide Willems voor Doeksen gebouwd. Echter Doeksen koos niet voor werkgelegenheid in Nederland of Duitsland waar ze ook de omzet vandaan halken, maar koos voor de goedkoopste wef in Vietnam. Zo jammerRRR en maatschappelijk slecht betrokken. 

Succes aan Thecla Bodewes en het NIOZ met dit schip.

Buienradar



Agenda