Nieuws

Romp expeditieschip Willem Barentsz nadert voltooiing

Het werk aan het Barentszproject op de wal haar voltooiing. Nu het weer wat vochtiger is, kunnen de huidgangen in het onderwaterschip geheel worden vastgezet. De laatste pen van de ongeveer anderhalf duizend eikenhouten pennen in het onderwaterschip is geslagen. 

Die eikenhouten pennen verbinden de scheepshuid met de spanten. De kieren worden gebreeuwd, het onderwaterschip krijgt de benodigde verflagen krijgen. Als het schip eind oktober te water gaat, dan is er voor de verdere afbouw nog ruim een jaar nodig. Aftimmeren opbouw, masten, ra’s, tuigage en zeilen.

 

Het was bepaald geen kleinigheid om die meer dan anderhalf duizend pennen nog in het onderwaterschip te plaatsen. Dit was de ultieme uitdaging in het jarenlange bouwproces.  Om het schip op tijd klaar te krijgen voor de tewaterlating was het essentieel om dit stadium op dit moment gereed te hebben. Nu rest  het verven van de romp en daar hebben de vrijwilligers van de Barentszwerf nu nog enkele weken voor. Dit moet lukken volgens bouwmeester Gerald de Weerdt.

 

De pennen worden aan de buitenkant glad afgewerkt. Alle naden tussen de planken zijn gebreeuwd (lekdicht gemaakt) en worden zorgvuldig nagelopen en waar nodig bijgewerkt. Het onderwaterschip wordt zo glad mogelijk afgewerkt. Aan stuurboordzijde is de eerste verflaag aangebracht. Het schip krijgt hierdoor al een heel ander uiterlijk. Ook het galjoen, de ‘neus’ vooraan het schip heeft de eerste likken verf kunnen opzuigen. Er wordt een verfsysteem aanbracht van vele lagen. 

 

Er is nog veel werk te verzetten. De teller staat nu op pakweg 26.500 gewerkte uren van de vrijwilligers. Zoals het er nu naar uitziet gaan ze het redden om 27 oktober het schip klaar te hebben voor de tewaterlating!

|Doorsturen

Buienradar



Agenda