Nieuws

Raadsmeerderheid redt kraskaart

HARLINGEN - Alle parkeertarieven (automaten en vergunningen) worden volgend jaar tien procent duurder. Daarnaast komt er een parkeerapp om bezoekers een betaald parkeerplekje te geven. Het college van B en W en het CDA wilden af van de papieren kraskaart die Harlingers nu gebruiken voor bezoek. Maar daar stak de rest van de raad woensdag een stokje voor.

De gemeente gebruikt nu digitale en papieren bezoekerskaarten. De digitale parkeerkaart voor bezoekers werkt niet met het meest gebruikersvriendelijke systeem. En de papieren kraskaart is handel; deze wordt stiekem gebruikt om toeristen te laten parkeren.

Dat moet anders, en daarom is er vanaf 1 januari 2020 een ‘parkeerapp’. Gebruik van de app kost 20 euro per jaar en dat is goed voor 16 uur parkeren voor bezoekers per week. Na die zestien uur is het wekelijkse tegoed op, en bezoek is dan aangewezen op de parkeerautomaat of een andere app zoals Parkmobile en Yellowbrick (het gaat alleen om bezoek overdag als het betaald parkeren actief is). Zodra de nieuwe week begint, biedt de app weer 16 bezoekersuren. 

Het gaat overigens niet om een app, maar om een website die op smartphones, tablets en desktopcomputers gebruikt kan worden. Deze ‘CityPermit Web App’ is ontwikkeld door Sigmax in Enschede en wordt al gebruikt in onder andere de gemeente Groningen.

Het college van B en W zag de ingebruikname van de app als een mooi moment om te stoppen met de kraskaarten. Maar dat ging Tjepke van der Pol (D66) te snel: “Digitalisering mag mensen niet uitsluiten”, zei Van der Pol woensdag in de raadsvergadering. “De gemeente moet er zijn voor alle burgers.” De kraskaart moet blijven voor mensen die niet uit de voeten kunnen met een app, was de strekking van een motie van D66.

Wethouder Boon was tegen de motie: de nieuwe app zou gebruikersvriendelijk genoeg zijn, en mensen die wel wat hulp met de app kunnen gebruiken, konden aankloppen bij het KCC, het Gebiedsteam, de bibliotheek en Nieuw Zuid. Daarnaast zou het einde van de kraskaart in de toekomst informatie opleveren over parkerende toeristen. Wethouder Boon (CDA) kreeg steun van zijn partij. “Het drukken van kaarten kost enorm veel centen”, zei Reynold Bontes. De rest van de raad stemde voor de motie van D66, en dus houdt Harlingen de kraskaart.

De parkeertarieven zijn de afgelopen jaren grotendeels gelijk gebleven, maar de kosten stegen wel. Daarom gaan de tarieven tien procent omhoog. B en W: “Qua uurtarief voor straatparkeren zitten we hiermee in lijn met het uurtarief van Franeker.”

|Doorsturen

Buienradar



Agenda