Nieuwe garderobe voor 125 jaar oude Wilhelmina
Jadegroen en wolkenwit, dat zijn de kleuren waaraan je de Wilhelmina voortaan kunt herkennen. Vandaag wordt de oude dame in een nieuw jasje gestoken en krijgt zij in haar thuishaven Harlingen een nieuwe zeilgarderobe. Een mooi verjaardagscadeau voor de 125 jaar oude klipper.
Schipper Harriët Stalman kijkt uit naar nieuwe zeilgarderobe. (Foto: Inge Zuidema – Buromeeuw)
Klipper Wilhelmina is vernoemd naar voormalig koningin Wilhelmina. “Een dijk van een wijf, stoer en degelijk, net als dit schip,” vertelt schipper en kok Harriët Stalman trots. Twee jaar geleden ging het roer om met nieuwe ideeën voor het schip en de reizen. Het boeisel en de roef kregen een frisse, jadegroene lak. De cabines, het dagverblijf en de keuken werden vernieuwd met een moderne inrichting. Afsluitend zijn nu de zeilen aan de beurt, die na ruim 20 jaar echt aan vervanging toe zijn.
Zeilgarderobe
De nieuwe zeilen zijn ontworpen in Nederland door de bekende zeilmaker Ab Schulp en gefabriceerd in Polen. In totaal worden er vijf nieuwe zeilen gehesen. Het grootste zeil hangt aan de 7 meter lange gaffel. De bezaan, het oudste zeil, is 22 jaar oud. Het grootzeil is 19 jaar oud en ook ‘behoorlijk op leeftijd’. “Door goed onderhoud en regelmatige controle door een zeilmaker hebben ze het zolang volgehouden. Maar na al die jaren raakt het model er wat uit en dat gaat ten koste van je snelheid.”
Culinaire zeilreizen
Momenteel doet de Wilhelmina dienst als pleziervaartuig voor culinaire zeilreizen. Stalman is een gepassioneerd charteraar. “Ik hou ontzettend van dit schip, de havens en het getijdewater. Mijn gasten bezorg ik graag een fijne tijd en ik zet me voor de volle 100% in voor een totaalbeleving op het water. Gewoon genieten, ontspannen, zeilen én met lekker eten op tafel.”
Zeilen aanslaan
Op twee grote pallets komen de zeilen in Harlingen aan. Daarna worden ze met man en macht aan boord gehesen en volgt het officiële aanslaan, het plaatsen van de zeilen aan de masten. “Met vrienden en bekenden gaan we puzzelen welke zeilen waar horen.” De huiken, oftewel beschermhoezen, volgen drie maanden later. “Nieuwe zeilen zijn stug en bijna onhandelbaar om op te ruimen. Wij gebruiken ze bijna dagelijks en dan worden ze vanzelf soepeler.”
Hergebruik oude zeilen
De oude zeilen krijgen een nieuw leven aan boord als zon- en regendoeken. De nieuwe zeilen brengen meer voordelen met zich mee, zoals snelheid. Iets waar Stalman erg naar uitkijkt. “Met het oude tuig was onze winkans bij races nihil. De Volvo Ocean Race zullen we met de nieuwe zeilen niet winnen,” grapt Stalman, “maar we doen zeker weer mee in de historische zeilcompetitie.”