Nieuws

Muziek Happy Swing Society verrassend authentiek

De zesmansformatie Happy Swing Society liet afgelopen zondagmiddag oude muzikale tijden herleven in een goed bezette Singelzaal van Stadsschouwburg Trebol. De band bracht muziek uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw tot leven en ze deden dat op een verrassend authentieke manier, tijdens het door het Centrum Traditionele Jazz Harlingen georganiseerde concert.

Door Max van den Broek

(Foto: Gitta Overmaat)

De Happy Swing Society houdt zich al veertig jaar bezig met de traditionele jazz zoals in het begin van de vorige eeuw door de grote bigbands en orkesten in de jazzclubs van de grote steden in Amerika werd gespeeld. Eén van de grote componisten en bandleiders uit die tijd was Duke Ellington. Van hem speelde de band dan ook veel werk. Werk dat in de oorspronkelijk versie vooral uitgevoerd werd door bigbands, maar waarvan bandleider en saxofonist/klarinettist Arnold Wildschut prachtig arrangementen heeft gemaakt voor een zesmansfomatie (saxen/klarinet, cornet, banjo, bas, drum en trombone). Daarbij is hij heel dicht bij de  oorspronkelijke sound uit die tijd gebleven, waardoor de muziek verrassend authentiek klinkt.

Ellington verwerkte in zijn composities vaak verschillende thema’s met soms ingewikkelde akkoorden, maar die thema’s zijn bijna altijd weer te herleiden tot bluesschema’s en ook dat hoor je terug in de arrangementen van Wildschut. Er kwam overigens niet alleen werk van Ellington voorbij. Er werden ook nummers gespeeld van bijvoorbeeld Sidney Bechet, de uit New Oleans afkomstige saxofonist en componist die furore maakte in Frankrijk en zijn werk lardeerde met latinritmes, waardoor het een warme, swingende zuidelijke klank kreeg. En zo werd het dus, terwijl de wind rond het gebouw gierde en de regen tegen de ruiten kletterde, in Trebol een aangenaam warme, muzikale middag.

|Doorsturen