Nieuws

Mogelijk meer vertraging voor nieuwe veerboten Doeksen

HARLINGEN – De nieuwe LNG-veerboten van Doeksen hebben tijdens het transport naar Nederland flinke schade door regenwater opgelopen. Mogelijk worden de beide LNG-catamarans daardoor later in de dienstregeling opgenomen: niet op de geplande 7 januari, maar per 1 april 2020.

Tijdens het transport aan dek van het zware ladingschip stonden de schepen onder een hoek met het voorschip naar beneden en met het achterschip tegen de vaarrichting in; een situatie die tijdens de normale vaart nooit voorkomt, schrijft Doeksen op ‘De Nieuwe Schepen van Doeksen’. “Zo heeft het kunnen gebeuren dat veel regenwater van het bovendek naar plekken is gestroomd waar je normaal helemaal geen regenwater verwacht.” 

Er is regenwater in de salons gelopen en hierdoor zijn vloerbedekking en ondervloer aangetast en deze moeten op beide schepen worden vervangen. Daarnaast moeten er veel liftonderdelen vervangen worden. “Een flinke tegenvaller! Voor het bouwteam, omdat een flinke hoeveelheid werk nu opnieuw moet worden gedaan, voor ons bedrijf, maar ook voor onze gasten.”

Het repareren van de vloeren op beide schepen gaat volgens Doeksen “fors extra tijd kosten”. Het is nog onduidelijk welk effect de schade heeft op de afbouwplanning, maar mogelijk kan Doeksen de schepen later dan gepland in gebruik nemen. Hierover wordt voor 1 oktober een beslissing genomen. Eerder was er al vertraging doordat de scheepswerf in Vietnam in financiële problemen was geraakt.

|Doorsturen