Nieuws

Moeizame sponsoring brengt Visserijdagen in gevaar

De vanzelfsprekendheid om een groot evenement als de Harlinger Visserijdagen financieel te ondersteunen neemt steeds verder af. “Daardoor merken we dat de druk op de financiën om de traditie van de Visserijdagen voort te zetten steeds verder toeneemt”, vertelt Jules Dutrieux, de voorzitter van de organiserende stichting. “We hebben gelukkig een groot aantal trouwe sponsors, maar merken ook dat velen helaas afhaken. Het is meer dan ooit een bijzonder moeizaam traject om ondernemers in en om Harlingen te overtuigen de Visserijdagen financieel mede mogelijk te maken”, verzucht Dutrieux.

“Ik geloof niet dat het allemaal op de coronaperiode is terug te voeren. Natuurlijk, ik begrijp dat er soms grote verschillen kunnen bestaan tussen de ene en de andere bedrijfstak. Maar in het algemeen hebben we hier in Harlingen met sterke ondernemers en gezonde ondernemingen te maken. Desondanks moeten we als bestuur meer dan anders praten als Brugman om ondernemers te overtuigen dat de Visserijdagen ook op hun ondernemingen en hun medewerkers afstraalt. Dat het goed is voor de stad en dus ook voor het bedrijfsleven. We doen het samen, met elkaar. Met, door en voor Harlingers.”

Domino-effect

De voorzitter van de stichting Visserijdagen Harlingen maakt zich grote zorgen over de toekomst van de Visserijdagen die een traditie kennen van meer dan 60 jaar. Het stichtingsbestuur wil graag – zeker na twee jaar corona – een goed en mooi feest optuigen. “De kosten zijn ook voor ons als organiserende stichting fors gestegen. Tel daar de moeizame bereidwilligheid van sponsoring nog eens bij – de goeie sponsors niet te na gesproken – en we moeten ons serieus afvragen of we een dergelijk programma, zoals van voor corona, nog wel realistisch is.”

Een afgeschaald programma en misschien over minder dagen verdeeld, leidt naar verwachting tot een aanzienlijk minder aantrekkelijk programma. “Het wordt een domino-effect”, vreest Dutrieux. Hij voorspelt dat een minder aantrekkelijk programma leidt tot minder animo onder vrijwilligers, wat vervolgens ook de kwaliteit en aantrekkingskracht van bezoekers van de Visserijdagen zal verminderen. “Je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben om te weten dat dat vervolgens leidt tot aanzienlijk minder inkomsten voor bijvoorbeeld de horeca-ondernemers in de stad. Dan breekt het je bij de handen af en betekent dat straks het einde van de Visserijdagen”, sombert de voorzitter.

Roer moet om

“Willen we de Harlinger Visserijdagen met z’n allen behouden, dan zal nu het roer om moeten. Ondernemers, sponsors, vrijwilligers en ook de gemeente moeten de handen ineenslaan en gezamenlijk de schouders eronder zetten. Alleen dan hebben we ook volgend jaar, en hopelijk ook de komende jaren, weer de Visserijdagen in ons Harlingen”, verwacht Jules Dutrieux.

|Doorsturen

Buienradar



Agenda