Nieuws

Mediatraining: wat is het en waarom is het belangrijk?

Wanneer je als bedrijf een nieuw product in de markt zet, wil je dit ongetwijfeld in de spotlights zetten. Doel is immers om zo veel mogelijk mensen op het nieuwe product te attenderen. Daarom schakelen veel bedrijven de media in als zij iets nieuws te melden hebben. Wanneer je dit doet, is het belangrijk dat je de journalisten goed te woord kunt staan. Helaas slaagt lang niet iedereen hierin. Als je een flater slaat in de media, kan dit het imago van jouw bedrijf schaden. Mediatraining biedt in dat geval uitkomst. Wij vertellen je hier wat dit precies is en waarom mediatraining belangrijk is. 

Wat is mediatraining? 
Zoals de naam je waarschijnlijk al doet vermoeden, word je bij een mediatraining getraind voor optredens in de media. Je leert bijvoorbeeld om een journalist van een krant, de radio, de televisie of een nieuwssite kort en bondig te woord te staan. Als dit je niet lukt, is mogelijk niet alles duidelijk. Een journalist zal daarom vragen stellen. Die kans is een stuk kleiner als je mediatraining volgt. Deze training helpt jou namelijk om een kort en bondig verhaal naar buiten te brengen. Hierdoor blijven journalisten met minder vragen achter, waardoor je in feite zelf de regie in handen houdt. Op deze manier verklein je de kans op imagoschade voor jouw bedrijf. 

Wanneer kies ik voor deze training? 
Veel mensen denken dat een mediatraining alleen bedoeld is voor grote bedrijven. Medewerkers van deze bedrijven komen inderdaad regelmatig met de pers in aanraking, waardoor mediatraining voor hen geen overbodige luxe is. Toch profiteer je er ook van als je geen al te groot bedrijf hebt. Mediatraining is overigens niet alleen geschikt voor mensen uit het bedrijfsleven. Nee, want ook politici hebben er baat bij. Als politicus word je namelijk regelmatig aan de tand gevoeld door lokale, regionale en/of landelijke media. Daarom is het wel prettig als jij weet hoe je hiermee om moet gaan.

Hoe ziet mediatraining eruit?
Bij een mediatraining leer je hoe je de media te woord moet staan. Het gaat hierbij niet om de geschreven pers, maar ook om televisiepers. Zo leer je tijdens de training bijvoorbeeld ook hoe het voelt om voor een camera vragen te beantwoorden. De exacte invulling van mediatraining hangt af van het soort training waar je voor kiest. Er zijn tegenwoordig verschillende soorten mediatrainingen die je kunt volgen.

|Doorsturen

Buienradar



Agenda