Nieuws

Indrukwekkende alleskunner voor BDS

HARLINGEN - BDS Harlingen heeft een nieuwe Scania R500 8x2 met een indrukwekkende Palfinger autolaadkraan in gebruik genomen. De truck wordt onder meer ingezet voor maritieme calamiteiten in het noordelijk kustgebied, inclusief de wadden.

BDS is al sinds 1990 actief als maritiem dienstverlener voor berging, havenwerkzaamheden en het onderhoud aan maritieme installaties. Verder houdt BDS zich bezig met het opruimen van olielekkages op zee met speciale apparatuur. Met name de laatste jaren zit de groei er behoorlijk in bij het bedrijf. Met vier zeewaardige schepen, twee zware vrachtwagens en 17 medewerkers verzorgt BDS in opdracht van Rijkswaterstaat het gehele noordelijke kustgebied, van Delfzijl tot aan Den Helder. Daarnaast verricht BDS nog een aantal havendiensten zoals het laden en lossen van schepen en vrachtwagens. 

Alles zelf in de hand

Een mooi voorbeeld van de inzet van BDS was de ramp met het containerschip Zoe boven de waddeneilanden. BDS werd daar ingezet met om tientallen containers en allerlei aangespoeld afval te bergen. Eigenaar André Borsch: “Dat was een enorme klus en daar zijn we eigenlijk nog steeds mee bezig. We hebben zelfs een speciale machine ontwikkeld om de kleine kunststof korreltjes uit het zand te zeven op de stranden.” De vloot van BDS loopt uiteen van schepen en bestelwagens tot trucks. André: “Wij hebben nu vier eigen schepen en verschillende voertuigen waaronder één truck met autolaadkraan. Die bleek in de praktijk vaak te licht waardoor we dan moesten inhuren. Wij willen echter alles zelf in de hand hebben en niet afhankelijk zijn, vandaar de investering in deze nieuwe Scania met de 100 tonmeter Palfinger autolaadkraan. Daarmee zijn we bijvoorbeeld in staat om onze eigen containerized units veilig op schepen te laden.”

 

Warm hart

Dat de nieuwe truck een Scania werd, is geen toeval. Eigenaar André Borsch heeft namelijk een warm hart voor dit merk, en ooit werkte hij zelfs voor Scania dealer Rinsma. “Ik wist precies wat ik wilde en bij Rinsma begrepen ze dat heel goed. Zij hebben het gehele proces van de opbouw begeleid en dat heeft geleid tot dit fraaie resultaat.” Het spectaculaire spuitwerk werd uitgevoerd door Cranen terwijl MW Designs in Schijndel het ontwerp en het special paint werk voor zijn rekening nam.

 Multifunctioneel

De Scania 8x2 is voorzien van twee negen tons voorassen en een 7,5 tons meesturende naloopas. De truck is aan de voorzijde voorzien van extra steunpoten. Daardoor kan de kraan in alle richtingen veilig zijn werk doen. De Scania R500 Highline werd geleverd door Rinsma Scania in het Friese Berlikum. De Palfinger PK110002-SH autolaadkraan en de carrosserie zijn opgebouwd door VDA in Zoeterwoude. De Scania is voorzien van zowel een vangmuil koppeling als een opleggerschotel onder de laadbak. Daardoor is dit voertuig optimaal inzetbaar met zowel aanhangwagens als met opleggers. In de laadbak zijn overigens ook twistlocks aangebracht voor het vervoer van containers.

De enorme autolaadkraan heeft een bereik van ruim 22 meter. Met Jib is dat zelfs 36 meter. Het hefvermogen bedraagt maar liefst 110 ton/meter. Het eigen gewicht van de Palfinger kraan bedraagt maar liefst negen ton maar met de twee negen tons voorassen is dat geen probleem voor de Scania.

|Doorsturen