Nieuws

Hotels, influencers en samenwerking in toekomstplaatje toeristisch Harlingen

Een hostel of backpack-hotel, en tevens een hotelketen (van minstens drie sterren). Het karakter van ‘zeehavenstad’ Harlingen centraal, een ‘elk weer-voorziening’ en influencers naar Harlingen halen. En last but not least: samenwerking en samenhang. Dat is een toekomstplaatje van toeristisch Harlingen, dat een vrije tijd-consultant in opdracht van de gemeente Harlingen opstelde. De visie komt vanavond in de raadszaal aan bod.

De visie die ZKA Leisure Consultants uit Den Bosch opstelde, geeft ook wat cijfers van het toerisme in Harlingen in 2017. Er kwamen toen 585.000 dagjesmensen naar Harlingen. Daarnaast waren er 362.000 overnachtingen: meer dan de helft op de bruine vloot (191.000); 89.000 op camping en in jachthavens; 43.000 in hotels en 39.000 in B&B’s en vakantiewoningen.

Al met al gaven deze toeristen 25 miljoen euro uit in Harlingen. Zonder de chartervaart zou dit beduidende minder zijn: 10,2 miljoen euro.

 

ZKA Leisure Consultants bracht de toeristische potentie van Harlingen in beeld. Een groot aandachtspunt is het verbinden van alle branches en specialismes die soms nog als eilandjes opereren. “Horeca en retail-ondernemers, attracties, verblijfsaccommodaties, de bruine vloot, cruises en watersport: samen is de koek groter dan alleen. Een toerist ziet niet één ondernemer, attractie of branche. Een toerist ziet het geheel. Zo werkt Ondernemend Harlingen al aan het verbeteren van de onderlinge bekendheid en relaties. Dit vraagt om wat tijd en om vertrouwen, maar het is groeiende.”

 

Verder moet Harlingen zich presenteren als ‘eigenzinnig epicentrum’ tussen Afsluitdijk, Waddenzee Werelderfgoed, Friese Meren en Leeuwarden. En zich onderscheiden als zeehavenstad; het authentieke, stoere karakter van Harlingen is de basis. Daarbij passen thema’s als maritiem/zeehelden en de visserij als schouwspel en als interactieve belevenis/attractie.

 

Volgens ZKA Leisure Consultants moet Harlingen ‘avontuurzoekers’ meer aanspreken (met bijvoorbeeld activiteiten op en aan het wad) en moeten cultuur en historie meer een beleving/interactiever worden. Daarnaast inspelen op de groeimarkten camperplaatsen en sloepverhuur en er moet een ‘elk weertype-voorzieningen’ komen voor een mix van doelgroepen.

 

Volgens de onderzoekers moet er meer samenhang komen tussen centrum, Willemskade en Westerzeedijk. Bijvoorbeeld met ‘citydressing’; verlichting, vlaggen, straatmeubilair, enzovoort. Daarnaast is er nu weinig capaciteit en diversiteit wat betreft verblijfsaccommodaties. ZKA Leisure Consultants denkt aan uitbreiding met bijvoorbeeld een Stay Okay hotel, of mogelijk slaapzalen in leegstaande panden. Daarnaast een wat luxer hotel van een bekende keten voor ouderen.

 

ZKA Leisure Consultants adviseert verder de (inter)nationale aandacht die Harlingen kreeg (door Lonely Planet, Culturele Hoofdstad, Tall Ships Races) vast te houden en uit te bouwen. Harlingen kan influencers (bloggers/vloggers) uitnodigen voor een gratis verblijf in Harlingen, in ruil voor verhalen over hun ervaring in Harlingen.

 

De toeristische visie staat op de agenda van de commissievergadering van vanavond (vanaf 19.30 op het stadhuis) en de aansluitende raadsvergadering op woensdag 12 december.

 

|Doorsturen