Nieuws

Duitse rederij neemt veerboot af van Thecla Bodewes Shipyards

HARLINGEN - De Duitse eiland-veerdienst Wyker Dampfschiffs-Reederei Föhr Amrum GmbH (W.D.R.) heeft haar nieuwste passagiersschip afgenomen van Thecla Bodewes Shipyards in Harlingen. Het is een snelle catamaran die tot 250 passagiers kan vervoeren. De proefvaart begin deze maand verliep succesvol en het schip is inmiddels vertrokken naar Duitsland, waar het vandaag wordt gedoopt.

De Adler Rüm Hart tijdens de proefvaart. (Foto: W.D.R.)

De veerboot is ontworpen door Conoship in Groningen. W.D.R. wilde een snel varend passagiersschip om de inter-eilandverbindingen te versterken. “De grootste uitdaging voor ons was het verzoek van de eigenaar om een snelheid van 16 knopen te realiseren in het ondiepe Waddenzeewater, zelfs tegen de stroom in”, zegt Geert Dokter, MD van Conoship International BV. “Het bereiken van zo'n relatief hoge snelheid met een klein ontwerp en een erg lage diepgang is niet gemakkelijk, maar de proefvaart heeft bewezen dat de opdracht succesvol is volbracht.”

Met een lengte van 34,15 meter en een breedte van 10,50 meter biedt Rüm Hart onderdak aan maximaal 250 passagiers in de zomer, waarvan er ongeveer 100 op het dek zitten. De wintercapaciteit is dus 150 passagiers, ondergebracht in een ruime en lichte salon op het hoofddek, compleet met kleine keuken. In het ontwerp van de Rüm Hart, die vaart met een bemanning bestaande uit drie personen, is rekening gehouden met personen met beperkte mobiliteit. Ook zijn er toiletten voor mensen met beperkte mobiliteit.

Voor familiebedrijf Thecla Bodewes Shipyards Group was de bouw van Rüm Hart een belangrijke mijlpaal. “Dit zeer veelzijdige referentieschip zal zeker helpen bij het versterken van de internationale reputatie van onze werf. Ik ben optimistisch dat Rüm Hart een goede ambassadeur gaat worden en hopelijk helpt het voor het verkrijgen van nieuwe contracten voor passagiersschepen, niet alleen vanuit Nederland, maar ook vanuit buitenlandse veerdiensten”, aldus Thecla Bodewes, de eigenaresse en CEO van Thecla Bodewes Shipyards.

De bouw van de catamaran is de afgelopen maanden intensief geweest, om de Rüm Hart op te leveren nog voor de start van het toeristische hoofdseizoen. “We hebben de productie voor de aluminium romp uitbesteed aan Bloemsma in Makkum,” vertelt Thecla Bodewes, “en op 1 december 2018 werd de romp getransporteerd naar onze eigen scheepswerf in Harlingen voor verdere bouw en afbouw.”

De nieuwe catamaran wordt in bedrijf genomen door de in Westerland gevestigde veerdienst Adler Schiffe GmbH & Co. KG, onder de charternaam ‘Adler Rüm Hart’. Het schip zal dagelijks een verbinding vormen tussen het eiland Föhr en de naburige eilanden Amrum, Hooge en Langeness, evenals de haven van het vasteland Dagebüll, onderdeel van Adler’s uitgebreide routenetwerk, met onder meer Sylt en het eiland Helgoland.

|Doorsturen

Rini

2019-05-15 19:20:26

Het is eigenlijk te raar voor worden onze zuiderburen bestellen boten bij een Nederlandse werf, alle Respect daarvoor, want dat is puur omdat zeker onze zuideburen voor kwaliteit gaan en dat mag iets kosten, en niet zoals Doeksen die vooral goedkoop wil en met zoveel mogelijk subsidies, dan hoor je het werk ook aan Nedelandse bedrijven te geven, en waar je echt een groot vraagteken kan zetten bij de kwalitiet ( ik spreek uit ervaring)