Nieuws

De bijna eindeloze afvalstroom van containerramp MSC Zoe naar BDS

Dinsdagmorgen 26 februari. Het is nog vroeg als de Terschellinger kotter Friendship in de Visserijhaven aan wal ligt, tegenover het kantoor en de loodsen van BDS Harlingen. Het bergings- en overslagbedrijf van André Borsch huurt de kade van de gemeente, en die ruimte is hard nodig: hier worden alle containers en inhoud van MCS Zoe aan wal gebracht.

Door Ubbo Posthuma

(Foto’s HC – Ubbo Posthuma)

Mediterranen Shipping Company (MSC) Zoë verloor in de nacht van 1 op 2 januari 345 containers ten noorden van de eilanden. Aanvankelijk dacht men dat er 291 overboord waren geslagen, maar dat bleken er 345 te zijn. BDS in Harlingen kreeg van de verzekeringsmaatschappij van de reder de gunning, om alles in Harlingen aan land te brengen. “Er waren meer kapers op de kust”, zegt directeur André Borsch. “We moesten concurreren met onder andere de Eemshaven. Wij waren goedkoper en hadden een goed plan. Verder hebben we de nodige expertise, gemotiveerd personeel en alles aan materiaal wat nodig is.”

 

Inmiddels is een ingehuurde kraan bezig de spullen van het schip te halen. Resten van containers waarbij het nummer vermeld staat, worden door André en zijn zoon Jeroen geregistreerd en gefotografeerd. Zo kan herleid worden wat de inhoud van de containers was.

 

Het is werkelijk ongelooflijk wat er aan wal wordt gebracht. Koelkasten, vriezers, wasmachines, resten van auto’s, compressors, heel veel gereedschap, honderden autobanden, pannensets, grasmachines, enzovoort, enzovoort. Alles wordt gesorteerd en gescheiden. IJzer en metaal gaan naar Van der Meulen in Leeuwarden. Het harde plastic naar Visser ATR en het zand dat meekomt wordt op rommel gecontroleerd en later nog gezeefd. Het zand is dan zo schoon dat het weer naar zee kan.

 

“In het begin waren we dag en nacht op zee bezig en hebben we heel veel slecht weer gehad”, zegt André. “Eerste prioriteit was het weghalen van de containers die in de vaargeul lagen. Verder moesten we de hele kustlijn bewaken van Harlingen tot Den Oever en van Ameland naar Borkum. Een speciaal coördinatieteam zat bij ons op kantoor en ondanks dat ze van ’s morgens acht tot middernacht bezig waren, heb ik ook van ons personeel geen wanklank gehoord.”

Na een ruim een uur is alle rommel aan land gebracht en vertrekt de kotter weer richting Terschelling om opnieuw naar brokstukken te zoeken en dat zal de komende weken en misschien maanden niet anders zijn.

 

Momenteel heeft BDS zeventien vaste werknemers, inclusief drie personen op de autostalling. BDS heeft in al die jaren een uitstekende naam opgebouwd, zowel in Nederland als in het buitenland.

André (rechts) en Jeroen Borsch.

|Doorsturen