Nieuws

Scheepvaart ontmoet ruimtevaart in Harlingen

Raakvlakken tussen het havenbedrijf en ruimtevaart. Astronaut André Kuipers en Paul Pot gingen daarover gisteren tijdens een ‘webinar’ in gesprek.

André Kuipers werkte samen met Russische astronauten. De Russische ruimtevaart gebruikt woorden die de Russen geleend hebben van de Nederlandse scheepvaart, uit de tijd van Peter de Grote. Zo noemen de Russen de slaapkamer in een ruimtestation ‘kajuit’.

Omdat Port of Harlingen in contact met stakeholders en andere relaties wil blijven, en omdat het niet in een zaal kan - er waren ongeveer 400 aanmeldingen - organiseerde het Harlinger havenbedrijf een online seminar, met als speciale gast astronaut André Kuipers. Paul Pot, directeur Port of Harlingen (hij werd gisteren 60) vertelde over de ambities van de Harlinger haven. In 2035 wil Port of Harlingen het maritieme hart van het noorden zijn, ook op logistiek gebied. “De economische motor van het Friese achterland.” Duurzaamheid speelt daarbij een grote rol. Port of Harlingen gaat dat doen met een relatief klein team van 18 man. Maar daarnaast is er een “flexibele schil” waar het havenbedrijf een beroep op kan doen. “We kunnen vrij snel opschalen; we zijn klein maar slagvaardig.”

Race naar de maan 

André Kuipers had boeiende verhalen over de ruimtevaart. Hij vertelde over techniek, zoals het terugwinnen van water uit urine in een ruimtestation. “Je drinkt een kopje thee en de volgende dag drink je hetzelfde kopje thee. Of van een collega.” Hij vertelde over een nieuwe ‘race naar de maan’, waar niet alleen de NASA en China aan meedoen, maar ook SpaxeX van Elon Musk en Blue Origins van Jeff Bezos. Het draait om de winning van helium-3, dat mogelijk als schone brandstof gebruikt kan worden.

Hij vertelde verder onder andere over ruimtetechnieken die van alles kunnen meten: zoutgehalte in de zee, de dikte van ijs, zeespiegelstijging, verzakkingen door zoutwinning, maar ook de plastic soep, die van invloed is op de golfhoogte. Hij toonde een ruimtefoto van het Waddengebied, gemaakt vanuit het ruimtestation waar hij verbleef (dat met 8 kilometer per seconde in een baan om de aarde draait).

Spuien

Centraal in de ruimtevaart staat samenwerking en innovatie, maar ook duurzaamheid. En die onderwerpen spelen ook bij het havenbedrijf een grote rol. Zo zoekt Port of Harlingen samenwerking met Drachten en Heerenveen, en samenwerking met andere Nederlandse havens kan nog beter, aldus Pot. De vestiging van een bioLNG-fabriek aan de Harlinger haven is een voorbeeld van innovatie en duurzaamheid, maar ook duurzame visserij. Verder noemde Pot onder meer onderzoek naar een nieuwe manier van spuien, waardoor er minder gebaggerd hoeft te worden. “Goed voor de haven, goed voor het milieu, goed voor de portemonnee en je hoeft de bagger niet meer in de Waddenzee te storten.”

Port of Harlingen kijkt qua duurzaamheid naar de eigen bedrijfsvoering, maar ook naar het waddengebied, zei Pot. “Duurzaamheid kost geld” zei Kuipers. Maar als consumenten doorkrijgen dat ze nog steeds prettig kunnen leven als ze duurzaam bezig zijn, en bedrijven winst maken op een andere manier, zei Kuipers, dan ga je de goede kant op. “We moeten in evenwicht komen met de planeet”, aldus Kuipers. “Als je de oceaan leegvist en bossen kapt, snij je jezelf in de vingers. We moeten de aarde hersteltijd geven, ook in havens.”

Vlnr moderator Leontine de Koning, Paul Pot en André Kuipers.

|Doorsturen

Buienradar



Agenda