Nieuws

18 Eengezinswoningen achter station Harlingen

HARLINGEN – De Harlinger (en tegenwoordig Leeuwarder) projectontwikkelaar Harns Invest heeft plannen voor de bouw van 18 ‘rug-aan-rugwoningen’ achter het Harlinger station. De drie gebouwen met elk zes woningen krijgen de historische look van een treinremise die vroeger in dit gebied stonden. De gebouwen krijgen de namen van bekende historische treinen die op Harlingen reden. Maar voordat de eerste steen van ‘Het Spoorhuys’ wordt gelegd, mag iedereen meedenken en -praten over de plannen.

Toekomstplaatje van Het Spoorhuys. (Illustraties: TWA Architecten)

Iedereen krijgt de ruimte om vragen, verwachtingen, belangen en behoeften te delen. “We horen graag welke kansen je ziet en welke zorgen je hebt”, schrijft Harns Invest op hetspoorhuys.nl. Deze website is de spil in het traject van burgerparticipatie, en biedt ruimte om concrete ideeën te delen en op elkaar te reageren. Harns Invest gaat de ideeën gebruiken om de bouwplannen verder aan te scherpen en goed aan te laten sluiten bij de omgeving.

Sinds het vertrek van de ijsbaan ligt de grond tussen station en rsg Simon Vestdijk braak. De grond is eigendom van De Bouwvereniging, die op de westelijke helft 26 zorgappartementen gaat bouwen voor Stichting Begeleid Wonen NW Friesland. De bouw begint halverwege dit jaar.

Harns Invest neemt de ontwikkeling van de andere helft van het terrein op zich, en wil hiermee een bijdrage leveren aan de opwaardering van het stationsgebied. Naast de bouw van de zorgappartementen, ondergaat het stationsgebouw een uitgebreide renovatie. Verder gaat rsg Simon Vestdijk binnenkort van start met de aanleg van een nieuwe schoolcampus. En de gemeente Harlingen verzorgt een metamorfose van de Kon. Julianastraat en Kon. Wilhelminastraat.

Harns Invest koos voor ‘rug-aan-rugwoningen’ (de woningen delen de achtergevel) zodat de 18 eengezinswoningen niet uitkijken op het spoor. Elke woning heeft op de eerste verdieping twee slaapkamers en op zolder ruimte voor een derde. Het woonoppervlak is ongeveer 98 vierkante meter.

Hoewel er een andere architect is ingeschakeld (TWA Architecten uit Burdaard) is er een parallel met de bouw van Nieuw Trebol, een ander project van Harns Invest. Nieuw Trebol heeft de uitstraling van de historische schouwburg, en Het Spoorhuys blikt terug op de historische treinremises die vroeger bij het station stonden. De woonblokken krijgen de namen van treinen die tussen Harlingen en Leeuwarden reden: ‘Oude 8’, ‘Blauwe Engel’ en ‘Wadloper’.

De gemeente reageerde enthousiast op het plan, vertelt Reinoud van der Bos van Harns Invest. “Maar de wethouder heeft ons wel wat huiswerk meegegeven. Het stationsgebied is een plek waar alle Harlingers wat van mogen vinden. We vragen wat ze ervan vinden, wat kan beter, hebben ze tips? Iedereen kan via www.hetspoorhuys.nl reageren en ideeën aangeven.” Deze aanpak loopt vooruit op de nieuwe Omgevingswet, die volgend jaar in werking treedt. Een belangrijk onderdeel is burgerparticipatie. “Dit traject fungeert ook weer als pilot hoe we met toekomstige projecten mensen maximaal kunnen betrekken in het ontwikkelproces.” Met de woningen van Het Spoorhuys richt Harns Invest zich op het start- en middensegment in de markt.

|Doorsturen

Buienradar



Agenda